Economic discourses in Central and Eastern Europe (CEE): The dynamic flow of borders and identities


Type WU Joint Research Program

Funding Bodies
  • WU Vienna (earmarked funds)
  • Bank Austria Creditanstalt

Duration March 16, 2003 - June 15, 2003

  • Slavonic Languages AE (Former organization)

Tags

Press 'enter' for creating the tag
  • Bister, Anita (Former researcher)
  • Hoffmann, Edgar (Details)
  • Rathmayr, Renate (Details) Project Head
 

Abstract (German)

Ausgangspunkt für dieses Projekt ist das Ende der Teilung Europas in „Ost“ und „West“. Unbestrittener Motor der gegenwärtigen europäischen Einigungsprozesse wie weltweiter Globalisierungsprozesse ist die Wirtschaft. Gleichzeitig gehen diese politischen und wirtschaftlichen Entwicklungen mit dem Infragestellen von kollektiven Identitäten, die auf Nationalstaaten und auf geopolitischen Konzepten aus der Zeit des Kalten Krieges beruhen, einher und machen einen Prozess der Neudefinition von Identitäten erforderlich.
Das Projekt richtet seinen Fokus auf Mittel- und Osteuropa, da es im Zentrum der bezeichneten Entwicklungen steht. Ausgehend von der Prämisse, dass die Wirtschaft keine nationalstaatlichen Grenzen kennt und eine Schlüsselrolle im Überwinden von Grenzen spielt, setzt sich das Projekt zum Ziel zu untersuchen, welche kollektiven Identitäten in Wirtschaftsdiskursen Mittel- und Osteuropas konstruiert werden und an welche (fließenden) Grenzen Zugehörigkeitsgefühle stoßen.
Zur Untersuchung der Wirtschaftsdiskurse Mittel- und Osteuropas wurden vier Länder ausgewählt, die durch eine unterschiedliche Geschichte und ihre unterschiedliche gegenwärtige wirtschaftspolitische Stellung innerhalb Europas gekennzeichnet sind. Es sind dies Österreich als EU-Mitglied, Tschechien als baldiges EU-Mitglied, Kroatien als Beitrittswerber und Russland als Staat, für den sich die Frage eines EU-Beitritts (zur Zeit) nicht stellt.
Mittels der Methode der Diskursanalyse sollen wirtschaftliche Fachzeitschriften dieser Länder unter dem Aspekt analysiert werden, welche Identitäten und Bedeutungen sich darin manifestieren. Auf Grundlage der vier Länderstudien werden in einem weiteren Forschungsschritt Ähnlichkeiten und Unterschiede bei den Prozessen des “Selfing” und “Othering” herausgearbeitet werden.


Abstract (English)

Since 1989, borders and identities in Europe have been changing. The end of the division into East and West set European integration processes into motion with the aim of the ‘reunification’ of Europe. The undisputed engine driving these European reunification processes is business, just as for worldwide globalisation processes. Simultaneously these political and economic developments go together with the questioning of collective identities, which touch on nation states and geopolitical concepts from the times of the cold war, and make a process of the redefinition of identities necessary.The project directs its focus toward Central and Eastern Europe, as this lies at the centre of the described developments. From the premise that business does not recognise national boundaries and plays a key role in the surmounting of borders, the project sets its aim as the analysis of which collective identities are created in economic discourses in Central and Eastern Europe, and which (shifting) borders the sense of belonging collides with?In this respect, the question arises as to whether economic ties also lead on a discursive level to a unification of Europe beyond borders.For the analysis of the economic discourse in Central and Eastern Europe four countries have been selected which are characterised by their differing histories and present economic policy positions within Europe. Austria as an EU member, the Czech Republic as a soon to be member, Croatia as an applicant and Russia as a state for which the question of EU membership does not arise (for now). Through the methodology of discursive analysis, economic magazines from these countries will be analysed under the aspect of which identities and meanings manifest themselves within their pages. In a further research step similarities and differences in the processes of ‘selfing’ and ‘othering’ will be established on the basis of the four national studies.

Publications

Classification

  • 5912 Social sciences (interdisciplinary) (Details)
  • 6616 Slavonic studies (Details)
  • 6623 Sociolinguistics (Details)
  • 5410 Cultural science (Details)

Expertise

  • Identities and Borders
  • Slavic Languages
  • Discourse Analysis
  • Economic Discourse
  • Central and Eastern Europe