Consumer behaviour in recreation areas of shopping malls: A mixed methodology and mixed method approach


Type Research Project

Funding Bodies

Duration July 1, 2002 - July 31, 2004

  • Retailing AE (Former organization)

Tags

Press 'enter' for creating the tag
  • Buber, Renate (Details) Project Head
 

Abstract (German)

Ziel dieser Studie ist, das Verhalten und die diesem zugrundeliegenden Motivationen der BesucherInnen von Shopping Malls zu untersuchen. Studien der letzten Jahre zeigen, dass die Umgebung, in der wir uns bewegen, einen entscheidenden Einfluss auf unser Wohlbefinden und unser Verhalten hat. Umwelten, die auf unsere biologischen Bedürfnisse Rücksicht nehmen, steigern unser Wohlbefinden. Im Rahmen dieser Studie wird ein Erholungsraum in einer Shopping Mall nach Gesichtspunkten der evolutionären Verhaltensforschung gestaltet und deren Auswirkungen auf Verhalten und Wohlbefinden der BesucherInnen untersucht. Die Studie basiert auf einem interdisziplinären, mixed models/mixed methodolgy-Forschungszugang, der evolutionäre Verhaltensforschung und verhaltenspsychologische Motivationsmodelle der KonsumentInnenforschung miteinander verbindet. In zwei Untersuchungsphasen werden in einem experimentellen Setting Verhaltens- und Motivationsanalysen durchgeführt.


Abstract (English)

The project shall reveal that a recreation area designed according to humans's evolutionary needs elicits behaviour associated with well-being. The investigations shall be put into an economically relevant context. Key parameters of consumer behaviour will be used to measure the emotional response to the recreation area. The number of puchases will be introduced as measurable quantity. In addition, to describe and to understand the motivational basis for the obeserved consumer behaviour, a qualitative, exploratory approach has been chosen.

Publications

Chapter in edited volume

2006 Buber, Renate, Ruso, Bernhart, Gadner, Johannes. 2006. Evolutionäres Design von Verkaufsräumen - Wasser, Pflanzen, Tiere und Sichtschutz als verhaltenssteuernde Gestaltungselemente. In Innovationen in Marketing und Handel, Hrsg. Schnedlitz, Peter, Buber, Renate, Reutterer, Thomas, Schuh, Arnold, Teller, Christoph, 361-378. Wien: Linde. (Details)

Contribution to conference proceedings

2004 Ruso, Bernhart, Atzwanger, Klaus, Buber, Renate, Gadner, Johannes, Gruber, Susanne. 2004. Age and Gender Differences in the Behavioural Response to Discrete Environment Stimuli. In Proceedings of ISHE Conference, Hrsg. ISHE Conference, ---. Gent: (Details)

eJournal article

2006 Gruber, Susanne, Buber, Renate, Gadner, Johannes, Ruso, Bernhart. 2006. The Commodity Vending Machine. Forum Ware International 7 (2): 32-42. http://forumware.wu-wien.ac.at/. (Details)

Classification

Expertise

  • Consumer behaviour
  • qualitative research
  • quantitative monitoring
  • Shopping Mall
  • Experiment