Information technology and brand architecture


Type Research Project

Duration April 1, 2002 - Sept. 30, 2003

  • Information Technology in Business AE (Former organization)
  • Advertising and Market Research AE (Former organization)
  • Wirtschaftsinformatik und Neue Medien (Neumann) AE (Former organization)

Tags

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  • Strebinger, Andreas (Former researcher)
  • Treiblmaier, Horst (Former researcher) Project Head
 

Abstract (German)

Aufgrund neuer Möglichkeiten zur Kommunikation und zur Interaktion mit dem Kunden beinflusst das Internet direkt die Markenstrategien zahlreicher Unternehmen. Zusätzlich wird in vielen Bereichen das Kosten/Nutzen-Verhältnis von offline Marken verändert, wodurch die Notwendigkeit besteht die gesamte Markenstruktur neu zu gestalten. In jenen Branchen in denen der elektronische Handel zu einem wesentlichen Teil das Design der Geschäftsprozesse (mit-)bestimmt, wird das Internet zu einem bestimmenden Faktor für die offline Markenstruktur. Insgesamt wird mit einer stärkeren Verschmelzung von Informationsstruktur, Markenstruktur und Organisationsstruktur gerechnet. Dies führt zu einer Erweiterung des Konzepts des e-Branding: e-Adequate Branding stellt der bloßen Übertragung von offline-Konzepten in eine online-Umgebung eine ganzheitliche Unternehmenssicht gegenüber: Marke, IT und Organisation müssen als interdependente Einheiten gesehen werden, die einander auf verschienste Weisen beinflussen können. Diese Projekt konzentriert sich auf die Untersuchung informationstechnischer und markenbezogener Einflussfaktoren, die im Zusammenspiel mit der Organisationsstruktur gleichsam ein "magisches Dreieck" ergeben.


Abstract (English)

Due to the new Web-based forms of communication and customer interaction, the Internet directly impacts corporate branding strategies through the concept of e-branding. Further, the Internet may alter the cost-benefit ratio of additional brands in the offline world, thus indirectly creating the need to adapt the offline brand structure. In those industries in which e-commerce plays or will play a significant role in the design of business processes, the Internet is expected to have a strong impact on the offline brand structure and to lead to a stronger integration of IT structure, brand structure and organisational structure. Thus, the concept of e-branding broadens into e-adequate branding: Instead of merely transferring offline branding to the Internet or creating a pure e-brand, it is vital that the offline brand structure be designed in a manner compatible with the online environment and aligned with the IT structure and the organisational structure. This project investigates IT-driven and brand-driven effects which place the interplay of organisational structure, IT structure and brand structure in a ‘magic triangle’.

Publications

Journal article

2008 Treiblmaier, Horst, Strebinger, Andreas. 2008. The Effect of E-Commerce on the Integration of IT Structure and Brand Architecture. Information Systems Journal 18 (5): 479-498. (Details)
2006 Strebinger, A., Treiblmaier, H.. 2006. The Impact of Business to Consumer E-Commerce on Organisational Structure, Brand Architecture, IT-Structure and their Interrelations. Schmalenbach Business Review (Details)

Contribution to conference proceedings

2004 Strebinger, A., Treiblmaier, H.. 2004. L¿effet du e-commerce entre entreprises et consommateurs sur la structure de l¿organisation, l¿architecture de marques, la structure IT et sur leurs relations. Actes de la 2ème Journée de Recherche AFM-IRG "Les Marques", Association Francaise de Marketing, Paris (Details)

Classification

Expertise

  • branding