Reactions of organizations facing management concepts (with deeper analysis of knowledge management in banks)


Type Research Project

Duration Jan. 1, 2000 - Sept. 30, 2003

  • Business Organization and Materials Management AE (Former organization)

Tags

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  • Nitsch, Roland (Former researcher) Project Head
 

Abstract (German)

Organisationen sehen sich mit einer Vielzahl von Managementkonzepten konfrontiert, die ihnen teilweise von Beraterseite angeboten werden oder die sie selbst aktiv über die verschiedensten Kanäle wahrnehmen. Daher ist es sowohl für die betroffenen Organisationen selbst – aber auch für die Berater – sehr interessant, die zugrundeliegenden Prozesse zu kennen und so aktiv steuern zu können.
Im Gegensatz zu anderen Arbeiten geht der Arbeit nicht von der Berater- sondern von der Unternehmungsperspektive aus, was wissenschaftlicher Sicht origineller sein dürfte. Eine Ergänzung um die Betrachtung aus Beratersicht bietet sich dennoch und vor allem unter dem Aspekt der Zugäng-lich-keit der Daten und der Rekonstruktion der Prozesse an. Ausgehend von der Gesamtzahl der von einer Unternehmung in einer bestimmten Zeit eingekauften bzw. abgelehnten Management-konzepte und der Kontextbeschreibung (alle damit verbundenen Orte der Kontaktaufnahme wie Konkurrenzbeobachtung, Berater, einschlägige Literatur, Seminare, etc.) sollen die damit verbundenen Prozesse und Personen untersucht werden. Zentral ist dabei die Fragestellung, warum eine bestimmte Organisation auf bestimmte Managementkonzepte reagiert bzw. nicht reagiert und wenn, wie und durch wen sie reagiert hat. Als Beschreibungs-modell der Untersuchung bietet sich die Rekonstruktion als Entscheidungs-prozesses im Sinne des „Kaufs“ eines Managementkonzepts an (i.e. Bedarfs-ermittlung und Umsetzung in der Organisation also Verwendung des eingekauften Konzepts).


Abstract (English)

Today organizations are facing various management concepts, either offered by (management) consultants or perceived by themselves. Therefore it is interesting both for those organizations and for (management) consultants to know the underlying processes in order to take an active part within them.
Most of the available research concerning management concepts focuses on the supply side , i.e. the various suppliers of management concepts like management consultants, authors of management books, university professors or organizers of management training and the market they are acting in. The underlying processes on the demand side have only been analyzed for consumer goods and services so far. When it comes to organizational buying behavior less research has been made and in this field it usually focuses on capital goods. So in contrast to other papers, this paper will focus on capital services (i.e. management concepts) and the underlying processes within the buying organization. This demand-side approach will be completed by the consultant’s point of view when necessary which will especially be the case for data availability and process-reconstruction in the buying organization.
Starting from the total amount of both acquired and rejected management concepts and their contexts (i.e. all occasions to establish contact like observation of competitors, consultants, relevant literature, seminars, etc.) all linked processes and persons shall be identified and analyzed. A crucial question will therefore be, why certain organizations react or don’t react to certain management concepts and if they do so, how do they react and who initiates and promotes the process. Consequently the whole decision process has to be analyzed starting with the determination of the need for a management concept and continuing up to the use of the acquired management concept (actual implementation of the management concept in the organization).

Publications

Classification

  • 5307 Business and management economics (Details)
  • 5324 Organizational research (Details)
  • 5333 Business management (Details)
  • 5350 Innovation research (Details)
  • 5357 Management consulting (Details)
  • 5405 Empirical social research (Details)

Expertise

  • Management concepts
  • Organizational buying behavior
  • Organizational change
  • Knowlewdge management