Marketing of insurance products


Type Research Project

Duration July 1, 2001 - Jan. 1, 2010

  • Insurance Studies AE (Former organization)

Tags

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  • Theil, Michael (Details) Project Head
 

Abstract (German)

Versicherungsprodukte erfordern zu ihrem Absaz besondere Maßnahmen. Im Rahmen des Projekts werden Fragen der Entscheidunsgfindung des Konsumenten, u.a. des Bundling, des Cross-Selling sowie unterschiedlicher Vertriebsschienen analysiert.


Abstract (English)

A common proverb says: "insurance in sold, not bought". In the current project we analyse different aspects of insurance decision making by consumers. Among others, we deal with bundling, cross-selling and different forms of distribution.

Partners

  • University of Vienna, Department of Marketing - Austria

Publications

Journal article

2009 Ragossnig, Christina, Theil, Michael. 2009. Das große Rätsel der Kundentreue. Versicherungswirtschaft 64 1890-1892. (Details)
  Ragossnig, Chrsitina, Theil, Michael. Erscheinend. Wi ekönnen Versicherungsunternehmen ihre Kunden behalten?. (Details)
2003 Theil, Michael, Ferguson, Bill. 2003. Risk Management as a Process: An International Perspective. Review of Business, 24, 3, 30-35 (Details)
  Theil, Michael. 2003. The Value of Personal Contact in Marketing Insurance: Client Judgements of Representativeness and Mental Availability. Risk Management and Insurance Review, 6, 2, 145-157 (Details)

Chapter in edited volume

2003 Theil, Michael. 2003. Wirtschaftliche und statistische Aspekte des Zufalls - Versicherung und Glücksspiel. In: Strejcek, Gerhard (Hrsg.): Lotto und andere Glücksspiele. 83-97, Wien (Details)

Contribution to conference proceedings

2002 Theil, Michael, Lunzer, Christiane. 2002. Do Consumers Wish to Buy Bundled Insurance Contracts?. In: Lähteenmäki, Satu (Hrsg.): Stability and Dynamics of Power, Conference Proceedings of the XXVII Annual Colloquium on Research on Economic Psychology / SABE 2002 Conference in Behavioral Economics, Turku, SF, 386-391 (Details)
  Theil, Michael / Lunzer, Kordula. 2002. Welche Produkte eignen sich für Cross-Selling? Eine Analyse auf der Grundlage der Prospect Theory am Beispiel von Versicherungsprodukten. WU-Jahrestagung 2002, Wien, publiziert in: Forschung für Wirtschaft und Gesellschaft, CD-ROM (Details)
2001 Theil, Michael. 2001. Did e-insuring fail and why?. International Conference on Electronic Business, Hong Kong (Details)
  Theil, Michael. 2001. Insurance on the Internet: A Different View. Paper presented at the International Business and Economics Research Conference, Reno / NV, 2001; publiziert in: International Business and Economics Research Conference Proceedings, 2001, CD-ROM (Details)

Paper presented at an academic conference or symposium

2004 Theil, Michael. 2004. A Content Analysis of Common Notions of Insurance Fraud. 8th Annual Conference of the Asia-Pacific Risk and Insurance Association (APRIA), Seoul, 2004, CD-ROM (Details)
  Theil, Michael. 2004. Produktbündelung. Warum gelten für Versicherung andere Prinzipien?. Vortrag im Rahmen der Jahrestagung des Verbands der Hochschullehrer für Betriebswirtschaft, Graz (Details)
2002 Theil, Michael, Lunzer, Kordula. 2002. Welche Produkte eignen sich für Cross-Selling? Eine Analyse auf der Grundlage der Prospect Theory am Beispiel von Versicherungsprodukten. WU-Jahrestagung 2002, Wien (Details)

Working/discussion paper, preprint

2015 Theil, Michael. 2015. Die Zeitdimension bei Versicherungsentscheidungen.. Arbeitspapiere zum Tätigkeitsfeld Risikomanagement und Versicherung / Institut für Versicherungswirtschaft, 22.. (Details)
2006 Theil, Michael, Fromm, Julia. 2006. Die Bedeutung der Zeitpräferenzen für die Versicherungsentscheidung. Arbeitspapiere zum Tätigkeitsfeld Risikomanagement und Versicherungswirtschaft. (Details)
  Theil, Michael, Mahofsky, Katharina. 2006. Versicherungswebsites aus Kundesicht: Gibt es einen Einfluß auf Zufriedenheit und Kaufabsicht? Arbeitspapiere zum Tätigkeitsfeld Risikomanagement und Versicherung 15. open access (Details)
2005 Elisabeth Muchitsch, Michael Theil. 2005. Preiswahrnehmung und Preisbeurteilung von Versicherungsprodukten. Arbeitspapiere zum Tätigkeitsfeld Risikomanagement und Versicherung (Details)
  Muchitsch, Elisabeth, Theil, Michael. 2005. Preiswahrnehmung und Preisbeurteilunmg von Versicherungsprodukten. Arbeitspapiere zum Tätigkeitsfeld Risikomanagement und Versicherung 11 (Details)
2003 Strasser, Philipp, Theil, Michael. 2003. Beschaffungsseitig orientierte Ansätze im Online Insuring. WU Wien (Details)
  Kuzmany, Katrin, Theil, Michael. 2003. Werbemitteldesign und Markenpolitik in Versicherungsunternehmen. WU Wien (Details)
2000 Bieche, Gudrun, Theil, Michael. 2000. Der Telephonvertrieb von KFZ-Versicherungen in Italien. WU Wien (Details)
1998 Commenda, Sabine, Theil, Michael. 1998. Einsatz des Internet im Versicherungsmarketing. WU Wien (Details)

Research report, expert opinion

2002 Edelböck, Romana / Stremitzer, Heinrich / Theil, Michael. 2002. Dokumentenaustausch zwischen Versicherungsunternehmen und Kunden. WU Wien (Details)

Unpublished lecture

2002 Theil, Michael. 2002. Reduced Representations of Insurance Decisions. American Risk and Insurance Association 2002 Annual Meeting, Montréal, Canada, 2002 (Details)

Classification

  • 5307 Business and management economics (Details)
  • 5320 Marketing (Details)

Expertise

  • Insurance decision making
  • bundling
  • cross-selling
  • distribution