Qualitative research in marketing and management


Type Research Project

Funding Bodies

Duration Sept. 1, 2001 - Oct. 30, 2002

http://www.wu-wien.ac.at/handel/qual_rcat.html
  • Retailing AE (Former organization)

Tags

Press 'enter' for creating the tag
  • Buber, Renate (Details) Project Head
 

Abstract (German)

Ziel des Projektes ist die Veranstaltung einer internationalen Tagung zumThema sowie die Herausgabe eines Sammelbandes zu Qualitativer Forschung in Marketing und Management. Die zu publizierenden Beiträge werden im Rahmen des 1. internationalen Workshop on Qualitative Research in Marketing und Management präsentiert und diskutiert. Neben methodologischen Fragen werden auch anwendungsorientierte Beiträge vorgestellt. Im Rahmen von Keynote addresses erfolgt eine Auseinandersetzung mit der Entwicklung der Marketing Disziplin hinsichtlich des Paradigmenwechsels. Darüber hinaus wird diskutiert, inwieweit die Ansätze der Wissensorganisation für die Marketing Forschung unterstützend sein können. Eine Session wird sich auch der Diskussion von Ansprüchen an PhD Arbeiten im Marketing widmen. Darüber hinaus kann in diesem Projekt auch die software N5, N6 und NVivo gelernt werden. Eine Session widmet sich auch der Frage der mixed methods.


Abstract (English)

Aim of the project is to organize an international conference and to publish proceedings. The papers are presented and discussed at the first international workshop on qualitative research in marketing and management. In addition to methodological issues the application of qualitative approaches to marketing-oriented research questions will be presented. Keynote addresses will focus on the development of marketing discipline in general and paradigm shift in special. The role of knowledge organisation approaches in the context of marketing research will be discussed. One session focuses on the discussion of international standards for PhD thesis in marketing. N5, N6 and NVivo, the mostly used qualitative software, can be learned in workshops run by Lyn Richards and Pat Bazeley. One session will be run on mixed methods approaches.

Partners

  • QSR, Qualitative Solutions and Research - Australia http://www.qsr.com.au
  • IWO - Institute for Knowledge Organization - Austria

Publications

Journal article

2009 Buber, Renate, Reiger, Horst. 2009. Die Entstehung von Vertrauen im persönlichen Verkauf - eine qualitative Analyse von Gesprächseröffnungen. der markt - International Journal of Marketing (eingestellt 2013) 48 (1/2), 47-59. (Details)
2002 Kuester Sabine, Montaguti Elisa and Thomas S. Robertson. 2002. Entry Strategy for Radical Product Innovations: A Conceptual Model and Propositional Inventory. International Journal of Research in Marketing 19, 21-42 (Details)
2001 Kuester Sabine, Homburg Christian. 2001. Toward an Improved Understanding of Industrial Buying Behavior: Determiants of the Number of Suppliers. Journal of Business-to-Business Marketing, 8 (2). Kuester Sabine, Gatignon Hubert and Robertson Thomas S. (Details)
  Kuester Sabine, Homburg Christian, Thomas S. Robertson and Heiko Schäfer. 2001. Verteidigungsstrategien gegen neue Wettbewerber. Zeitschrift für Betriebswirtschaftslehre 71 (10),1191-1215 (Details)

Chapter in edited volume

2013 Ganassali, Stéphane, Moscarola, Jean, Mestrallet, Anne Sophie, Buber, Renate, Laaksonen, Pirjo, Hellén, Katarina, Grunert, Klaus, Rosendahl, Jacob, Zucchella, Antonella, Cerchiello, Paola, Hagen, Birgit, Wiedmann, Klaus Peter, Behrens, Stefan, Hennigs, Nadine, Kenyon, Alexandra. 2013. Verbal and Pictorial Representations of Beverage Consumption Patterns: The Wall of Pictures Protocol. In: Consumption Culture in Europe, Hrsg. Carmen R. Santos, Stéphane Ganassali, Francesco Casarin, Pirjo Laaksonen, Hans-Rüdiger Kaufmann, 116-165. Hershey, PA: IGI Global. (Details)
2007 Buber, Renate, Gadner, Johannes, Höld, Regina. 2007. Wohnen in Passivhäusern. Der Einsatz des Fokusgruppeninterviews zur Identifikation von Wohlfühlkomponenten. In Qualitative Marktforschung. Konzepte-Methoden-Analysen, Hrsg. Buber, Renate/Holzmüller, Hartmut, H., 823-845. Wiesbaden: Gabler. (Details)
1999 Kuester Sabine, Montaguti Elisa, Robertson Thomas S.. 1999. How New Technologies Can Take-Off Fast. in Mastering Marketing: A Comprehensive MBA Companion, FT Pitman Publishing (published in U.S., U.K., France, Germany and India). (Details)
1996 Kuester Sabine, Bruce Hardie, Patrick Barwise. 1996. Nivea Sun. in European Casebook on Principles in Marketing, J. Saker and G. Smith (eds.), Prentice-Hall, 113-130 (Details)

Edited book (editorship)

2007 Buber, Renate, Holzmüller, Hartmut H., Hrsg. 2007. Qualitative Marktforschung. Konzepte-Methoden-Analysen. Wiesbaden: Gabler. (Details)

Contribution to conference proceedings

1998 Kuester Sabine, Gatignon Hubert and Thomas S. Robert. 1998. The Interface of Strategy and Diffusion. Proceedings of New Product Diffusion Models Conference, The Wharton School, organized and Cosponsored by Vijay Mahajan, Eitan Muller and Jerry Wind (Details)
1997 Kuester Sabine, Homburg Christian. 1997. Dimensions and Determinatns of Retaliatory Behavior to New Product Entry. Proceedings of AMA Winter Marketing Educator´s Conference, St. Petersburg Beach, Florida (USA) (Details)
1996 Kuester Sabine. 1996. Retaliatory Behavior of Firms Threatened by Innovations: An Empirical Investigation Using Structural Equation Modeling Competitive Signaling in Emerging Technologies. Proceedings of the INFORMS Maketing Science, 1996 Gainesville, Florida (USA) (Details)
1994 Kuester Sabine. 1994. Marketing Response to Innovative Entrants. Proceedings of the 23rd EMAC Conference, Marketing: Its Dynamics and Challenges Vol. 2 Maastricht (Netherlands). (Details)

Paper presented at an academic conference or symposium

2009 Buber, Renate, Zelger, Josef. 2009. Sozialwissenschaftliche Forschung mit GABEK und WinRelan (Workshop). Berliner Methodentreffen, FU Berlin, Deutschland, 26.06.-27.06.2009. (Details)
2008 Buber, Renate, Idinger, Christian, Nöbl, Jasmin. 2008. Zuverlässigkeit der Kategorienbildung bei der qualitativen Inhaltsanalyse. VII. GABEK Symposium, Sterzing, Italien, 29.09-01.10. (Details)
2007 Buber, Renate. 2007. Ergebnisse qualitativer Marketingstudien: Evident and Bulky oder Surprising and Comprehensive?. Berliner Methodentage 2007 (BMT 2007), Berlin, Deutschland, 29.06.-30.06. (Details)
2000 Kuester Sabine. 2000. Firm Strategy and Technology Take-Off. Proceedings of AMA Winter Marketing Educator´s Conference, Chicago (Illinois) (Details)

Unpublished lecture

2008 Buber, Renate. 2008. Applying Qualitative Research Methodology to Marketing Management Research. Invitation, Project No. 49p4, Aktion Österreich-Tschechische Republik, Technische Universität Liberec, Czech Republic, 27.03. (Details)
  Buber, Renate, Meyer, Michael. 2008. Research Methodology. PhD Kolloquium, Masaryk University, Brno, Czech Republic, 20.02. (Details)
  Buber, Renate, Meyer, Michael. 2008. Research Methodology in Marketing Management and Retailing: The Qualitative and the Quantitative Paradigm.. Project No. 59s1, Aktion Österreich-Slowakei, Ekonomicka Univerzita V Bratislave (Podnikovohospodarska Fakulta V Kosiciach), Kosice, Slowakei, 06.02. (Details)
  Buber, Renate. 2008. Research Methodology in Marketing Management and Retailing: How to Plan a Focus Group Interview?. Project No. 59s1, Aktion Österreich-Slowakei, Ekonomicka Univerzita V Bratislave (Podnikovohospodarska Fakulta V Kosiciach), 05.02. (Details)
  Buber, Renate. 2008. Research Methodology in Marketing Management and Retailing: How to Conduct Qualitative Interviews/ZMET Interviews?. Project No. 59s1, Aktion Österreich-Slowakei, Ekonomicka Univerzita V Bratislave (Podnikovohospodarska Fakulta V Kosiciach), 04.02. (Details)
2006 Buber, Renate. 2006. Qualitatives Interview. Workshop: Qualitative Interviewforschung, Universität Dortmund (2006-09-03 bis 2006-09-06), Dortmund, 05.09. (Details)

Miscellaneous

2000 Kuester Sabine, Elisa Montaguti, Thomas S. Robertson. 2000. Accélérer le décollage des nouvelles technologies. Les Echo 2000. www.lesechos.fr/.../article 7 6.htm. For a summary: www.lesechos.fr/.../article 7 7.htm. (Details)

Classification

Expertise

  • Qualitative Research
  • Qualitative Market Research
  • Methodology Issues