Mathematical and physical background knowledge of first year students


Type Research Project

Funding Bodies
  • Federal Ministry of Education, Science and Culture
  • Austrian Forschungsgemeinschaft

Duration Nov. 1, 1982 - Nov. 30, 1998

  • General Pedagogy AE (Former organization)

Tags

Press 'enter' for creating the tag
  • Pfeiffle, Horst (Details) Project Head
 

Abstract (German)

Anhand eines auf formal- und naturwissenschaftlichen Grundkenntnissen basierenden Tests wurden in einer Langzeitstudie die mathematischen und physikalischen Kenntnisse von StudienanfängerInnen der Studienrichtung Maschinenbau untersucht. Die Ergebnisse zeigen eine kontinuierliche Verschlechterung der Eingangsvoraussetzungen der untersuchten Gruppen von StudienanfängerInnen. Es bestätigt sich die Diagnose, daß gerade StudienanfängerInnen erhebliche Schwierigkeiten haben, den geforderten Voraussetzungen und Kompetenzen, die seitens der Universität erwartet werden, zu entsprechen.


Abstract (English)

This paper describes a longitudinal study examing the mathematical and physical background knowledge of first year students at the Vienna University of Technology. The results show that the mathematical and physical knowledge of first year students has been constantly decreasing since 1982. The unsatisfying results cause doubts concerning the quality of pre-university education and give reason to search for alternative options. Thus, deficits in scientific education should be compensated before the students enter university in order to maintain the necessary pre-qualifications in higher education.

Publications

Chapter in edited volume

2000 Pfeiffle, Horst, Nairz-Wirth, Erna. 2000. Physikalische und mathematische Kenntnisse von naturwissenschaftlich orientierten Studienanfängerinnen und Studienanfängern. In: Melezinek, Adolf, Ruprecht, Robert (Hrsg.): Unique and Excellent. Ingenieurausbildung im 21. Jahrhundert. Leuchtturm-Schriftenreihe Ingenieurpädagogik, Band 44, 176-181, S. Alsbach/Bergstraße (Details)

Paper presented at an academic conference or symposium

2000 Pfeiffle, Horst, Nairz-Wirth, Erna. 2000. Physikalische und mathematische Kenntnisse von naturwissenschaftlich orientierten Studienanfängerinnen und Studienanfängern. 29. IGIP-Symposium (Internationale Gesellschaft für Ingenieurpädagogik) (Details)

Classification

  • 5828 Subject didactics (natural sciences) (Details)
  • 5808 University didactics (Details)

Expertise

  • students