Studying progress: An event history analysis


Type Research Project

Funding Bodies
  • Jubilee Fund of the City of Vienna for the Vienna University of Economics and Business Administration

Duration July 1, 1999 - June 30, 2002

  • Mathematical Methods in Statistics AE (Former organization)

Tags

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  • Hackl, Peter (Former researcher) Project Head
  • Sedlacek, Günther (Former researcher)
 

Abstract (German)

Die Implementierung von geeigneten statistischen Verfahren zur Analyse der Studiendauer, des Studienverlaufs und des Studienabbruchs ist das zentrale Thema des Projekts. Daten aus der Hörerevidenz (Geschlecht, Alter, Schultyp, Prüfungsergebnisse etc.) und aus einer ergänzenden Befragung (Berufstätigkeit, zweite Ausbildung etc.) von zwei Immatrikulationsjahrgängen der Wirtschaftsuniversität Wien werden untersucht, um<UL>
<LI>Erklärungsfaktoren für lange Studiendauern und hohe Studienabbruchquoten zu ermitteln</LI>
<LI>Zusammenhänge zwischen bestimmten Studienleistungen und der Studiendauer zu erkennen, und</LI>
<LI>die mittlere Studiendauer und die Abbruchquote (für verschiedene Populationen von Studierenden) zu schätzen.</LI></UL>
Die Analyse erfolgt vorwiegend mit Hilfe der Methoden der Verlaufsdatenanalyse. Ergänzend zur Analyse von Immatrikulationsjahrgängen werden auch Absolventenjahrgänge deskriptiv analysiert.


Abstract (English)

The statistical analysis of completion and dropout rates of students is the main topic of our project. Data of students and their studying progress for two cohorts of entrants to the Vienna University of Economics and Business Administration (Wirtschaftsuniversität) are the basis of the analysis. The data come partly from administrative data bases of the university, e.g., personal characteristics like age, sex, and school qualification, and data that describe the studying progress like examination grades. Other data come from interviews of the students, e.g., on money earning activities beside and additional education. The aim of the project is to estimate predictive models to<UL>
<LI>find factors which can explain completion and dropout rates</LI>
<LI>explore dependencies of completion and dropout rates in relation to studying progress</LI>
<LI>predict the mean duration and the probability of dropout for different sets of social characteristics.</LI></UL>
The statistical analysis is based on a class of statistical methods called event history analysis. In addition we analyze cohorts of graduates with descriptive methods.

Publications

Chapter in edited volume

2002 Hackl, P., Sedlacek, G.. 2002. Analyse der Studiendauer am Beispiel der Wirtschaftsuniversität Wien. In: Festschrift 50 Jahre Österreichische Statistische Gesellschaft, Hrsg. Dutter, R., 41-59. Wien: Österreichische Statistische Gesellschaft (Details)

Paper presented at an academic conference or symposium

2001 Hackl, P., Sedlacek, G.. 2001. Studiendauer und Studienabbruchquoten in Österreich. Statistische Woche, Wien, Österreich, 16.10.-19.10.2001 (Details)

Classification

  • 5701 Applied statistics (Details)
  • 5803 Educational research (Details)

Expertise

  • event history analysis
  • higher education