Conjoint analysis using tools from state space modelling


Type Research Project

Funding Bodies
  • Kuratorium zur Förderung der Wirtschaftsuniversität

Duration Jan. 1, 1999 - June 30, 2000

  • Advertising and Market Research AE (Former organization)
  • Mathematical Methods in Statistics AE (Former organization)

Tags

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  • Frühwirth-Schnatter, Sylvia (Details) Project Head
  • Otter, Thomas (Former researcher)
  • Tüchler, Regina (Former researcher)
 

Abstract (German)

Im Rahmen der Conjoint-Analyse wird das Entscheidungsverhalten von Konsumenten statistisch modelliert. Um der Heterogenität der Konsumenten Rechnung zu tragen, werden Modelle mit latenten Struktur eingesetzt, etwarandom effect models oder latent class models.<P>
Ziel des Forschungsprojektes ist es, solche Modelle mit moglichst effizienten MCMC Methoden zu schätzen. Die entwickelten Methoden wurden bei der Auswertung einer empirischen Umfrage unter mehr als 200 Konsumenten aus dem Bereich der Mineralwasserbranche empirisch getestet.


Abstract (English)

Consumer preference are known to be different among consumer. We model this heterogeneity by means of Bayesian mixture models, special cases being the random effects model and the latent class model. To estimate these models we use efiicient MCMC methods which take explicetily account of the unidentifiability of these type of models. The methods are applied to a empirical case study from the Austrian mineral water market.

Publications

Journal article

2003 Mild, A., Reutterer, T.. 2003. Une approche de filtrage collaborating mise au point pour prédire des achats intercatégories basée sur des paniers de données binaires. Recherche et Applications en Marketing, 18, 4, 81-95 (Details)

Contribution to conference proceedings

2003 Tüchler, Regina, Frühwirth-Schnatter, Sylvia. 2003. Bayesian Parsimonious Estimation of Observed and Unobserved Heterogeneity. Proceedings of the 18th International Workshop on Statistical Modelling, Leuven, Belgium, 07.07-11.07.2003, Hrsg.: Verbeke, G., Molenberghs, M.A., Fieuws, St., 427-431. Leuven: Katholieke Universiteit Leuven (Details)

Paper presented at an academic conference or symposium

2001 Otter, Th., Frühwirth-Schnatter, S., Tüchler, R.. 2001. Unobserved Preference Changes in Metric Conjoint Analysis. Paper presented at the Conference on Bayesian Applications and Methods in Marketing (BAMMCONF), Fisher College of Business, Ohio State University, November/December (Details)

Working/discussion paper, preprint

2001 Otter, Th., Tüchler, R., Frühwirth-Schnatter, S.. 2001. Capturing Consumer Heterogeneity in Metric Conjoint Analysis Using Bayesian Mixture Models. Working Paper, Vienna University of Economics and Business Administration (Details)

Classification

  • 1104 Applied mathematics (Details)

Expertise

  • conjoint analysis