A Method for Facilitating Process Exploration


Type Research Project

Funding Bodies
  • Austrian Science Fund

Duration Jan. 1, 2018 - Dec. 31, 2020

  • Applied Information Technology with Focus on IT in Organization AE (Details)

Tags

Press 'enter' for creating the tag
  • Informationswirtschaft
  • Malinova Mandelburger, Monika (Details) Project Head
 

Abstract (German)

Prozessmanagement ist ein von vielen Organisationen genutzter Ansatz um Geschäftsprozesse zu analysieren und zu verbessern. In Prozessmanagement wird vordergründig Prozessverbesserung als Möglichkeit gesehen, um zusätzliche Nutzen herbei zu führen. Während sich Prozessverbesserungen auf Bedürfnisse von bestehenden Kunden konzentrieren, werden jedoch Prozessinnovationen für das Design und die Einführung von Produkten und Services für neue Märkte und Kunden benötigt. Diese Art von Prozessinnovation bringt normalerweise die Abkehr von bestehenden Prozessen mit sich hin und somit die Einführung von neuen Prozessen, welche die neuen Produkte und Services unterstützen. Damit Prozessmanagement nicht nur für bestehende Kunden genutzt sondern auch auf neue Kundensegmente ausgeweitet werden kann, ist eine neue Methodik nötig, die Prozessinnovation erleichtert in existierende Prozessmanagement Methoden und Techniken integriert zu werden.
In diesem Projekt adressieren wir das Problem der Prozessinnovation in Organisationen. Unsere primären Forschungsfragen sind: 1) Welche Faktoren ermöglichen Prozessinnovationen in Organisationen? 2) Darauf basierend, welche Standards können für Prozessinnovation in Organisationen eingeführt werden? 3) Wie kann Prozessinnovation in bereits bestehende Prozessmanagement Methoden integriert werden?


Abstract (English)

Business process management is an approach used by many organizations to analyze and continuously improve their business processes. BPM is regarded as a discipline that primarily uses exploitative process innovation to provide considerable benefits to a company. However, while such exploitation addresses the needs of existing company customers, designing and introducing products and services for new markets and customer sets requires explorative process innovation. This type of process innovation typically entails departure from existing processes such that new processes could be introduced that will support the novel products and services. Therefore, for BPM to be responsive not only to existing customers, but to new customer segments, beyond exploitative process innovation, a novel method is necessary that will facilitate explorative process innovation in organizations and can be integrated with existing BPM methods and techniques.
In this project, we address the research problem of explorative process innovation in organizations. The key questions we aim to answer are: 1) What are the factors that enable explorative process innovation in organizations? 2) Based upon which principles can an appropriate method for process exploration in organizations be introduced? 3) How can explorative process innovation be integrated with existing BPM methods?

Publications