Sustainable, cooperative, two-tier distribution system for small parcels in the City of Vienna


Type Research Project

Funding Bodies
  • Austrian Research Promotion Agency

Duration Aug. 1, 2018 - Jan. 31, 2021

  • Institute for Transport and Logistics Management AE (Details)
  • Research Institute for Supply Chain Management FI (Details)

Tags

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  • Anderluh, Alexandra (Details)
  • Herold, David Martin (Details)
  • Kummer, Sebastian (Details) Project Head
  • Wakolbinger, Tina (Details) Project Head
 

Abstract (German)

Ziel dieses Projektes ist die Entwicklung eines stadtumfassenden, zweistufigen Logistikkonzepts mit Mikro- bzw. Grätzl-Hubs und City Distribution Centers, für die Distribution urbaner Kleinsendungen durch branchenübergreifende Unternehmenskooperationen. Dabei erfolgt das Begründen
logistischer Strukturen als Instrument einer nachhaltigen Stadtentwicklung, durch Anreicherung der Mikro-Hubs um soziale Zusatzfunktionen, wodurch Problemen in der urbanen Flächenwidmung und -verwertung entgegengewirkt wird. Im innerstädtischen Bereich soll der dynamische Einsatz von Lastenrädern für die letzte Meile erfolgen, mit sinnvoller Ergänzung durch emissionsarme LKWs. Darüber hinaus werden optimierte Kooperations- und Betreibermodelle für die Hubs bestimmt sowie ein Funktionsnachweis auf Systemebene mit Echtdaten am Beispiel der Stadt Wien erbracht.


Abstract (English)

The aim of the project is the development of a city-wide, two-stage logistics concept with micro-hubs, "Grätzl"-hubs and City Distribution Centers for the distribution of urban small consignments through cross-industry business co-operations. Sustainable urban development can hereby be improved by enriching the micro-hubs with additional social functions, thereby counteracting problems in urban land use and exploitation. In the inner-city area, the dynamic use of cargo bikes for the last mile should be carried out, with a sensible complement of low-emission trucks. In addition, optimized cooperation and operator models for the hubs will be determined, as well as a system-level functional verification with real data using the example of the City of Vienna.

Partners

  • AIT Austrian Institute of Technology GmbH - Austria
  • FGM Amor - Austria
  • Goodville Mobility OG - Austria
  • gredata IT-Solutions e.U. - Austria
  • Austrian Post - Austria
  • TPA European & Technology Consultants GmbH - Austria

Publications

Paper presented at an academic conference or symposium

2019 Anderluh, Alexandra, Biesinger, Benjamin, Nolz, Pamela, Turan, Belma. 2019. A Meet and Regret Heuristic for the Dynamic Vehicle Synchronization Problem with Soft Time Windows and Pickup and Delivery Requests. 2nd SynchroTrans Workshop, Nantes, Frankreich, 09.09-11.09. (Details)