Simulating the environmental and socio-economic effects of shared autonomous electric vehicles: the case of Vienna


Type Research Project

Funding Bodies
  • Klima- und Energiefonds

Duration April 1, 2018 - Oct. 31, 2020

  • Institute for Multi-Level Governance and Development IN (Details)
  • Institute for Ecological Economics IN (Details)

Tags

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  • Naqvi, Syed Ali Asjad (Details)
  • Peer, Stefanie (Details) Project Head
 

Abstract (German)

In den kommenden Jahren werden schrittweise selbstfahrende Elektrofahrzeuge mit Car- & Ride-Sharing-Optionen (SAEVs) auf den Markt kommen, was zu einem tiefgreifenden Wandel im Mobilitätssektor mit potenziell starken ökologischen und sozioökonomischen Auswirkungen führen wird. Die typischerweise starke Pfadabhängigkeit in der Verkehrspolitik erfordert frühzeitige politische Maßnahmen.
SimSAEV simuliert die potenziellen Auswirkungen von SAEVs in Wien unter verschiedenen Annahmen und gibt politischen Entscheidungsträgern konkrete Ratschläge, wie sie die ökologischen und ökonomischen Vorteile der neuen Technologien maximieren können, und das Verkehrssystem dennoch effizient und sozial gerecht bleibt.
Wir werden ein agentenbasiertes Modell verwenden, das in der Lage ist, die komplexen Wechselwirkungen zwischen dem Transportsystem, sozioökonomischen Faktoren und Umweltfaktoren abzubilden. Es baut auf einem neu entwickelten, state-of-the-art Verkehrsmodell für Wien auf.
Die Simulationen werden spezifische Ratschläge für politische Entscheidungsträger liefern, die die inhärente Unsicherheit aufgrund der Neuartigkeit der Technologie erfassen. Ein aktiver Beteiligungsprozess wird sicherstellen, dass politische Entscheidungsträger und andere relevante Interessengruppen in die Gestaltung der politischen Szenarien sowie in die Verbreitung der Ergebnisse einbezogen werden.


Abstract (English)

Shared autonomous electric vehicles (SAEVs) are expected to be gradually released to the market in upcoming decades, leading to disruptive changes in the mobility sector with potentially strong environmental and socioeconomic implications. The typically strong path dependency in transport policies calls for near-term policy action.
SimSAEV simulates the potential effects of SAEVs in Vienna under different scenarios, yielding specific advice for policy makers on how to maximize the environmental and economic gains of the new technology, while keeping the transport system efficient and socially inclusive.
We will use an agent-based model that is able to represent the complex interactions between the transportation system, socioeconomic factors and environmental factors. It builds on a recently developed, state- of-the-art transport model for Vienna.
The simulations will yield specific advice for policy-makers that captures the inherent uncertainty due to the novelty of the technology. An active stakeholder involvement process will ensure that policy-makers and other relevant stakeholders are included in the design of the policy scenarios as well in the dissemination of the results.

Partners

  • AIT Austrian Institute of Technology GmbH - Austria
  • International Institute for Applied Systems Analysis - International Organisation

Publications