Managing business families: Success factors of business families in different generational stages


Type Research Project

Funding Bodies
  • Oesterreichische Nationalbank (Jubiläumsfonds)

Duration July 1, 2017 - Oct. 31, 2018

  • Research Institute for Family Business FI (Details)

Tags

Press 'enter' for creating the tag
  • Frank, Hermann (Details) Project Head
  • Fuetsch, Elena (Details)
  • Keßler, Alexander (Details)
  • Süss-Reyes, Julia (Former researcher)
 

Abstract (German)

Unternehmerfamilien sind von großer Bedeutung für die Entwicklung jeder Wirtschaft. Zudem tragen erfolgreiche Unternehmerfamilien zur Reproduktion von Unternehmertum bei. Jedoch hat die Familienunternehmensforschung meist das Unternehmen als Analyseobjekt fokussiert, obwohl funktionierende Unternehmerfamilien eine unverzichtbare Voraussetzung für prosperierende Familienunternehmern sind. Daher ist es erforderlich, das System Familie und seine Verbindung zum Unternehmen zu erforschen. Das Projekt greift diese Forschungslücke auf. Die Projektziele bestehen darin, herauszufinden (1) wie Unternehmerfamilien ihre Systemgrenzen definieren, (2) welche grundlegenden Orientierungen (Erfolgsziele) sie aufweisen und (3) welche Faktoren diese Orientierungen erklären. Aus praktischer Sicht eröffnet die Studie zahlreiche Möglichkeiten für Unternehmerfamilien sich zu verorten und mit unterschiedlichen Typen von Unternehmerfamilien zu vergleichen und damit ihre Funktionsweise weiterzuentwickeln.


Abstract (English)

Business families are of enormous importance for the development of any economy. Furthermore, successful business families contribute substantially to the reproduction of entrepreneurship. However, family business research has mainly focused the business unit so far, although well-functioning business families are an indispensable prerequisite for prospering family businesses. Thus, it is necessary to examine the family system both separately and in conjunction with the business. The proposed project addresses this research gap. It aims to analyze (1) how business families define their boundaries, (2) which basic orientations they pursue (indicating their success) and (3) which factors explain the basic orientations of business families. From a practical point of view, the study opens up possibilities for business families to locate and compare themselves with different types of business families. This enables them to reflect on possibilities for developing their functionality.

Publications