Third Language Learning TAndem-SKype


Type Research Project

Funding Bodies
  • EU Lifelong Learning Programme

Duration Dec. 1, 2013 - May 31, 2015

http://www.l3task.eu/
  • Institute for Romance Languages IN (Details)

Tags

Press 'enter' for creating the tag
  • Hübler, Rebecca (Former researcher)
  • Lesk, Susanne (Details)
  • Stegu, Martin (Details) Project Head
 

Abstract (German)

"Muttersprache +2" - so lautet die sprachenpolitische Forderung der Europäischen Union. Während Englisch seine Position als erste unterrichtete Fremdsprache weitgehend gefestigt hat, sind die EuropäerInnen bezüglich der so genannten Drittsprachen, also allen Sprachen außer der Muttersprache und Englisch (in nicht-englischsprachigen Ländern), weit von der Erreichung der EU-Forderung entfernt. Dementsprechend hat sich das vorliegende Projekt zum Ziel gesetzt, das Erlernen einer dritten Fremdsprache zu fördern, und zwar in Form eines innovativen Ansatzes: Onlinetandems als Ergänzung zum herkömmlichen Sprachunterricht im institutionellen Kontext.

Das Projekt konzentriert sich dabei auf drei Sprachen, die häufig als Drittsprache gelernt werden: Deutsch, Spanisch und Chinesisch. Ausgehend von den Ergebnissen eines Pilotprojekts im Rahmen einer Kooperation zwischen der Universität Wien und der Universität Alicante (Spanien), werden Tandempartnerschaften zwischen Studierenden an vier Institutionen (Wien, Alicante, sowie zwei chinesische Universitäten) initiiert und laufend wissenschaftlich begleitet. Außerdem wird ein pädagogisches Konzept für das Tandemlernen als Ergänzung zum formalen Sprachunterricht entwickelt. Gleichzeitig dazu ermöglicht der durch das Audiomaterial gewonnene Sprachkorpus weiterführende Untersuchungen vor dem Hintergrund unterschiedlicher Theorien zum Dittspracherwerb. Als Output am Ende des Projekts ist die Publikation eines umfassenden Handbuchs zum Sprachenlernen in Onlinetandems geplant.


Abstract (English)

Effective communication is a key factor for the economic success of (international) businesses, and as such it involves building and maintaining relationships with stakeholders in addition to the basic function of information exchange. Thus, companies strive for a competitive workforce in terms of professional linguistic skills,and (future) members of staff are interested in developing their linguistic key competences in order to enhance their employability. Following the EU multilingualism policy,which states that learning one lingua franca is not enough to meet the demands of the labour and sales markets in Europe, businesses on the one hand seek to manage the linguistic demands needed for their day-to-day business and,on the other hand, to gain competitive advantages by using and strategically developing the linguistic competences of their employees.
Hence, the underlying assumption in this research is that in many professional contexts, third language skills are crucial for greater employability and worker mobility within the EU. We define third languages(L3) as all languages that are learned subsequently to the initial foreign language, which is usually English. As this study focuses on optimising linguistic employability skills, we undertake a robust analysis of language needs as a first step in a systematic approach to organisational language management. Having identified critical language needs in European companies, we provide a sound basis for the evaluation and improvement of the pedagogical concept investigated in the overall project, i.e. online tandem language learning. Online tandems represent a method of computer assisted learning, training in particular linguistic skills needed on the labour market. Accordingly,the present study on language needs is embedded in a larger project on language learning and teaching of L3.The entire project focuses on three widely spread languages that are typically learned as L3 in Europe (German, Spanish and Chinese).

Partners

  • Friedrich Schiller University Jena - Germany
  • University of Alicante - Spain
  • National Distance Education University - Spain
  • University of Barcelona - Spain http://www.ub.es/
  • Universität Wien - Austria

Publications

Chapter in edited volume

2017 Lesk, Susanne, Stegu, Martin. 2017. Identifying language needs at the workplace: aligning the needs of language learners with the language needs of companies. In: Handbook for Foreign Language Learning in Online Tandems and Educational Settings, Hrsg. Hermann Funk, Manja Gerlach & Dorothea Spaniel-Weise , 97-115. Frankfurt: Peter Lang. (Details)

Paper presented at an academic conference or symposium

2014 Lesk, Susanne. 2014. Sprachenbedarf und Sprachenpolitik in Unternehmen - Implikationen für task-based learning von (Dritt-)Sprachen. 41. Österreichische Linguistiktagung Universität Wien - WU Wien - VerbAL, Wien, Österreich, 6.-8.12. (Details)
  Stegu, Martin, Lesk, Susanne, Hübler, Rebecca. 2014. Language needs: Their role for language teaching and ([e-] tandem) learning. Tandem Learning Workshop L3-Task, Wien, Österreich, 22.10.-22.10. (Details)
  Stegu, Martin, Lesk, Susanne. 2014. Language needs; Their role for language teaching and (tandem) learning. Tandem Learning Workshop L3-Task, Alicante, Spanien, 05.06.-05.06. (Details)

Research report, expert opinion

2015 Stegu, Martin, Lesk, Susanne, Hübler, Rebecca. 2015. Final Report - Third Language Learning Tandem-Skype / L3-TASK: Language Needs at the Workplace: The Identification of Linguistic Skills for Employability. Wien: Wirtschaftsuniversität Wien. (Details)

Classification

  • 6604 Applied linguistics (Details)