RCE Vienna - Regional Centre of Expertise on Educational for Sustainable Development


Type Research Project

Funding Bodies
  • Vienna University of Economics and Business Administration

Duration since March 15, 2012

http://www.rce-vienna.at
  • Institute for Ecological Economics IN (Details)

Tags

Press 'enter' for creating the tag
  • Rammel, Christian (Details) Project Head
  • Schöffmann, Philipp (Former researcher)
  • Stagl, Sigrid (Details) Project Head
 

Abstract (German)

Das RCE Vienna ist das regionale Expertisenetzwerk für Forschung, Bildung und Wissenstransfer zu Fragen regionaler und transregionaler nachhaltiger Entwicklung.

Inhaltlich fokusiert das RCE Vienna auf die Schnittmengen einer “sozio-ökonomischen und umweltgerechten Entwicklung” und beschäftigt sich mit Lösungen für aktuelle Herausforderungen, unter anderem in den Bereichen Immigration und sozialer Zusammenhalt, Klimawandel, nachhaltiges Unternehmertum und nachhaltiges Verhalten. Durch die Stärkung transformativer Bildung bereitet das RCE Vienna damit den Weg von nachhaltigen Visionen hin zu konkreten Aktionen und gibt Impulse für die nachhaltige ökonomische Entwicklung im Ballungsraum Wien. Um auch die sozio-ökonomischen Dynamiken mit angrenzenden EU Ländern abdecken zu können soll sich das RCE Vienna auf die Region Bratislava und dann Centrope ausdehnen.

Ein RCE ist ein Netzwerk existierender formaler, non-formaler und informaler Bildungsorganisationen die sich aktiv um die Umsetzung von Bildung für nachhaltige Entwicklung (BNE) im lokalen und regionalen Kontext kümmern. Es gleichzeitig innovative Plattform für multisektoralen und interdisziplinären Informationsaustausch, Dialogforum und Werkzeug für die Förderung von BNE bei regionalen/lokalen Akteuren. Zusätzlich kreiert ein RCE eine regionale/lokale Wissensbasis zur Unterstützung von ESD Aktivitäten.

Ein Netzwerk von derzeit 100 RCEs weltweit konstituiert den Globalen Lernraum für nachhaltige Entwicklung. Zusammen arbeiten die RCEs an der Erfüllung der UN Dekade: Bildung für nachhaltige Entwicklung (DESD, 2005-2014) und bringen deren globale Ziele in den lokalen Kontext in dem sie wirken.


Abstract (English)

The RCE Vienna is the regional network for research, education and knowledge interactions on questions related to regional and trans-regional sustainable development.

The RCE Vienna focuses on the context of “socio-economic development and the environment” and on tackling challenges such as immigration and social coherence, climate change policies, sustainability entrepreneurship or sustainable behavior. By enhancing transformative education we want to head from sustainability visions to concrete actions and provide impulses towards a sustainable economic development of the Vienna region. To cope with the socio-economic dynamics of the “east-west-interface” of the Vienna region, the RCE Vienna shall be extended to Bratislava and include key-institutions of formal, non-formal and informal education in the Centrope region.

An RCE is a network of existing formal, non-formal and informal education organisations, mobilised to deliver education for sustainable development (ESD) to local and regional communities. It builds an innovative platform for multi-sectoral and interdisciplinary information-sharing, dialogue and collaboration for promoting ESD among regional/local stakeholders. Additionally it also creates a regional/local knowledge base to support ESD activities.

A network of currently 100 RCEs worldwide constitute the Global Learning Space for Sustainable Development. Together, these individual RCEs aspire to achieve the goals of the UN Decade of Education for Sustainable Development (DESD, 2005-2014) by translating its global objectives into the context of the local communities in which they operate.

Publications

Chapter in edited volume

2015 Rammel, Christian, Velazquez, Luis, Mader, Clemens. 2015. Sustainability Assessment in Higher Education Institutions: What and How?. In: The Routledge Handbook of Higher Education for Sustainable Development, Hrsg. Matthias Barth, Gerd Michelsen, Marco Rieckmann, Ian Geoffrey Thomas, 112-131. London: Routledge. (Details)
2014 Vettori, Oliver, Rammel, Christian. 2014. Sustainable engagement: towards a participative culture of sustainable development in higher education. In: Sustainable Development and Quality Assurance in Higher Education, Hrsg. Fadeeva, Z., Galkute, L., Mader, C. and Scott, G., 49-65. New York: Palgrave McMillan. (Details)

Classification