Professionalisation for dropout prevention and intervention. A qualitative study of habitus-field constellations in the education system


Type Research Project

Duration Aug. 1, 2012 - June 30, 2015

Tags

Press 'enter' for creating the tag
  • Feldmann, Klaus (Former researcher)
  • Nairz-Wirth, Erna (Details) Project Head
  • Wendebourg, Elisabeth (Former researcher)
 

Abstract (German)

Das Projekt dient der Grundlagenforschung im Bereich der Professionalisierung von Lehrenden mit dem Schwerpunkt auf Prä- und Intervention von Dropout. Die leitenden Annahmen beziehen sich auf den Zusammenhang von Habitus-Feld-Konstellationen und Einstellungen von Lehrenden gegenüber Dropout. Die qualitative Studie wird nach der Constructivist Grounded Theory durchgeführt, wobei teilweise narrative und teilweise halbstrukturierte Interviews und Gruppendiskussionen zur Datenerhebung dienen. Aufgrund der Ergebnisse der Datenanalyse werden habitusbezogene Typen von Lehrpersonen gebildet.


Abstract (English)

This basic research project with its focus on dropout prevention and intervention aims at the professionalisation of teachers. The project assumptions primarily refer to the context of habitus-field constellations and teachers’ attitudes towards dropout. Based on constructivist grounded theory, the qualitative study collects its data by conducting both narrative interviews and half-structured interviews and group discussions. On the basis of the data analysis results, habitus-related types of teachers are established.

Publications

Journal article

2016 Nairz-Wirth, Erna. 2016. Schulabbruch - Diagnose und Maßnahmen zur Prävention und Intervention. SchulVerwaltung. Zeitschrift für Schulentwicklung und Schulmanagment 4 (1), 14-16. (Details)
2015 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus. 2015. Teacher Professionalism: The Double Field of Tradition and New Professionalism. Challenging Organisations and Society reflective hybrids® (COS) 4 (2): 796-812. (Details)

Paper presented at an academic conference or symposium

2016 Nairz-Wirth, Erna. 2016. Von der Vielfalt der Drop-Outs zur Vielfalt gegensteuernder Maßnahmen. VPA-Tagung, Klagenfurt, Bildungshaus Schloss Krastowitz, Österreich, 09.09.2016. Invited Talk (Details)

Classification

  • 5952 Migration research, emigration -, (Details)
  • 5821 Adult education (Details)
  • 5808 University didactics (Details)

Expertise

  • Professionalism Research