Voluntary Contributions to Public Goods in Health Care: A Cumulative Dissertation


Type Dissertation Project

Duration May 10, 2010 - April 30, 2014

  • Institute for Social Policy IN (Details)

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  • Mayer, Susanne (Former researcher)
 

Abstract (German)

Die beiden zentralen Charakteristika öffentlicher Güter – Nicht-Ausschließbarkeit vom und Nicht-Rivalität im Konsum – implizieren, dass ihre Bereitstellung in einem geringeren Ausmaß als aus Wohlfahrtsperspektive optimal erfolgt. State of the art in der spieltheoretischen Forschung war lange, dass die freiwillige Bereitstellung öffentlicher Güter relativ größer ist, wenn die individuellen Beiträge simultan und nicht sequentiell geleistet werden. Dies widerspricht allerdings der empirischen Realität, dass viele Gemeinschaftsprojekte (wie Gesundheitsreformen) oder andere kollektive Handlungen (Blutspenden, Erste Hilfe) gerade dadurch zum Erfolg werden, dass sich Einzelne freiwillig an ihre Spitze stellen und andere zur Mitarbeit bewegen – also sequentielle Setups mit einem Führer vorliegen. Um diese Intuition formal zu begründen wird im ersten Dissertationsartikel ein Modell aufgestellt, das von der bislang gängigen Annahme einer linearen Produktionsfunktion abweicht und damit die Pareto-Superiorität sequentiellen Vorgehens herleitet und aus rationaler Perspektive argumentiert. Anhand des öffentlichen Gutes „Erste Hilfe“ werden die theoretischen Erkenntnisse im zweiten Dissertationsartikel einer experimentellen Überprüfung unterzogen und schließlich im dritten Dissertationsartikel freiwillige Beiträge zu öffentlichen Gütern im Gesundheitswesen mittels eines qualitativen Forschungsansatzes analysiert.


Abstract (English)

From a welfare perspective, the two central properties of public goods – non-excludability and non-rivalry – imply that a less than optimal amount of the public good is provided voluntarily. In particular, existing game theoretical research has long stated that the voluntary provision of a public good is relatively higher if individuals contribute simultaneously instead of sequentially. Leadership in public goods was thus deemed detrimental, which, however, runs counter to everyday experience. In fact, many common projects (e.g., health care reforms) and other collective actions (e.g., blood donations, first aid) are successfully completed because an individual takes the lead and gets others to contribute, that is to say sequential mechanisms with a leader are chosen over simultaneous setups. To formalize this intuition, we model collective action as a public goods game that explicitly differs from previous models by not being restricted to a linear production function. In the first dissertation article, it is thus possible to prove the Pareto-superiority of sequential setups from a previously unconsidered, rational perspective. By means of the public good „first aid“, these theoretical conclusions are tested experimentally in the second dissertation study. Finally, in the third article, voluntary contributions to public goods in health care are analyzed drawing on a qualitative approach.

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