2. Austrian Travel-Panel


Type Research Project

Funding Bodies
  • Oesterreichische Nationalbank (Jubiläumsfonds)

Duration Oct. 1, 2005 - Sept. 30, 2007

http://tourism.wu-wien.ac.at/panel
  • Tourism and Leisure Studies AE (Former organization)

Tags

Press 'enter' for creating the tag
  • Bernroider, Mahshid (Former researcher)
  • Fuchs, Bernhard (Former researcher)
  • Gruber, Elisabeth (Former researcher)
  • Koth, Doris (Former researcher)
  • Teichmann, Karin (Former researcher)
  • Zins, Andreas (Former researcher) Project Head
 

Abstract (German)

Nach der Pilotuntersuchung "Informationsverhalten bei der Urlaubsreiseplanung: Eine Längsschnittanalyse" wurden vorbereitende Schritte gesetzt und erste Erfahrungen gesammelt für die Durchführung einer Panel-Studie. Die Hauptstudie (Projekt unterstützt durch den Jubiläumsfonds der OeNB) wird nun effizienter und umfangreicher ausgestaltet. Die folgenden Ziele werden verfolgt:
• Schließen einer Lücke der Informationsverhaltensforschung in methodologischer Sicht (echte Längsschnittanalyse)
• Überprüfung der Validität von Ex-post-Ansätzen des Informations- und Entscheidungsverhaltens
• Rolle von „ongoing search“ (nicht Kauf gerichtetem Informationsverhalten) und „pre-purchase search“ bzw. formeller und informeller Informationsquellen.
• Bedeutung verschiedener Informationsquellen insbesondere des Mediums Internet im Reiseentscheidungsprozess
• Erkennen typischer Muster im Reiseplanungsfortschritt in Abhängigkeit des Planungs- und Entscheidungshorizonts


Abstract (English)

During the preparatory pilot study on "information behaviour for vacation travel planning: a longitudinal analysis" valuable experiences could be generated for the organisation of a panel study. The current study (project funded by the "Jubiläumsfonds der Austrian National Bank") will be extended by scope and will now run more efficiently. The following objectives are pursued:
* to close a gap in the research field of information behaviour with respect to the methodology applied ('real longitudinal approach')
* revision of the validity of ex-post analyses of the information and decision behaviour
* the role of ongoing and pre-purchase search in travel decision-making
* importance of various information sources, particularly of the internet
* detection of typical patterns in sequences of trip planning activities dependent on the planning and decision horizon

Publications

Journal article

2008 Mayr, Thomas, Zins, Andreas. Forthcoming. Acceptance of online vs. traditional travel agencies International Journal of Technology Management (Details)
2007 Zins, Andreas. 2007. Exploring travel information search behaviour beyond common frontiers. Journal of Information Technology and Tourism 9 (3/4): 149-164. (Details)

Contribution to conference proceedings

2007 Mayr, Thomas, Zins, Andreas. 2007. Explaining distribution channel proneness by value expectations and perceptions of online versus traditional travel agencies.. In Travel, Tourism and Mobility. Proceedings to the 2007 Conference., Hrsg. TTRA Europe, 110-122. Nice: (Details)

Paper presented at an academic conference or symposium

2008 Zins, Andreas. 2008. Travel Decision-Making and Information Sources Used: A Panel Study Approach. International Journal of Information Technology and Tourism Workshop Series, Wien, Österreich, 13.11.-14.11.. (Details)
2007 Mayr, Thomas, Zins, Andreas. 2007. Explaining distribution channel proneness by value expectations and perceptions of online versus traditional travel agencies.. Tourism, Mobility and Technology. Travel and Tourism Research Association Europe 2007 Annual Conference, Nice, Frankreich, 23.04-25.04. (Details)

Research report, expert opinion

2006 Gruber, Elisabeth, Zins, Andreas. 2006. Konsumenten-Präferenzen für den stationären gegenüber dem Online-Reisebürovertrieb. Wien: Institut für Tourismus und Freizeitwirtschaft. (Details)

Classification