Evaluation of the DMMA - DestinationsManagement Monitor Austris


Type Expert Study

Funding Bodies
  • Federal Ministry of Economic Affairs

Duration Jan. 1, 2003 - Dec. 31, 2003

  • Regional Planning and Development AE (Former organization)

Tags

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  • Tödtling, Franz (Details) Project Head
  • Trippl, Michaela (Former researcher)
 

Abstract (German)

Um die internationale Wettbewerbsfähigkeit österreichischer Tourismusregionen zu erhöhen, wurde vom BMWA im Jahr 2000 das Innovationsprojekt „DMMA – DestinationsManagement Monitor Austria“ gestartet, an dem 14 österreichische Tourismusregionen, die rund 30% der Wertschöpfung und 20% der Nächtigungen in Österreich repräsentieren, beteiligt sind. Das erklärte Ziel des DMMA bestand darin, den Wandlungsprozess von herkömmlichen Tourismusregionen mit zahlreichen Einzelakteuren hin zu einer vernetzten, strategisch gemanagten Destination zu initiieren und zu unterstützen. Im Rahmen dieses Strategischen Schwerpunktprogrammes haben die beteiligten Tourismusregionen, begleitet von einem Berater-Team, ihre Stärken und Schwächen analysiert, maßgeschneiderte Problemlösungen konzipiert und ein Innovationsnetzwerk zum Erfahrungsaustausch und Wissenstransfer gebildet. Aufgabe der Evaluierung war es, die Konzeption des Programms, die gesetzten Maßnahmen und die bisherigen Effekte zu analysieren und zu beurteilen. Die Untersuchung beruhte auf mehreren Schritten: Literatur- und Dokumentenanalyse, eine persönliche und telefonische Befragung beteiligter Akteure, und statistische und qualitative Auswertungen des Datenmaterials. Die Ergebnisse zeigen, dass das DMMA-Projekt einige erste Erfolge verzeichnen kann. So wurde der Wissensstand von touristischen Verantwortungsträgern angehoben, eine Professionalisierung regionaler Tourismusorganisationen in Gang gesetzt und einige der regionalen Schlüsselprojekte sind als wichtige Schritte hin zu strategisch gemanagten Destinationen anzusehen. Möglichkeiten zur weiteren Verbesserung waren bei bisher weniger forcierten Schlüsselprojekten und in Bezug auf Kooperationen im Innovationsbereich festzustellen.


Abstract (English)

In the year 2000 a new policy program, the DMMA – DestinationsManagement Monitor Austria, was started by the Federal Ministry for Economic Affairs and Labour in order to enhance the international competitiveness of tourist regions in Austria. Some 14 regions have participated, representing 30% of the sector´s value added. The goal of the DMMA program was to support the change process of tourist regions from a state characterised by individual actions and low coordination towards more networked and strategically managed destinations. In the course of the program the respective regional strengths and weaknesses have been analysed, custom tailored solutions were developed and an innovation network was established in order to exchange experiences and know-how within and between the involved regions. It was the task of the study to evaluate the approach, and analyse the measures taken and their effects. Several steps were undertaken: an analysis of literature and documents, interviews with involved actors and statistical and qualitative analysis of the data. The results show that the DMMA project has had already some success. It has contributed to an improvement of the knowledge base of relevant actors and it has made regional tourist organisations acting more professional. Furthermore some of the key projects undertaken can be considered as important steps towards managed tourist destinations. There is also some room left for further improvement in the case some less developed key projects and with respect to cooperation in the field of innovation.

Publications

Research report, expert opinion

2003 Tödtling, Franz, Trippl, Michaela, Folly, Gerald . 2003. Evaluation des DMMA - DestinationsManagement Monitor Austria. Wien: WU. (Details)

Classification

  • 5312 Tourism research (Details)
  • 5341 Economic policy (Details)
  • 5350 Innovation research (Details)
  • 5608 Regional development planning (Details)

Expertise

  • tourist regions
  • destination management
  • tourism policy
  • regional development