fallback portrait photo

Hartmut Holzmüller

Mag.Dr.rer.soc.oec. Hartmut Holzmüller
Contact information and photo taken from and editable at WU Directory.

CV

No curriculum entries found.

Researcher Identifier

    No researcher identifier found.

Awards and Honors

No awards found.

Classifications

    No classifications found.

Expertise

    No expertises found.

Activities

No activities found.

Publications

Journal article

2009 Salzberger, Thomas, Holzmüller, Hartmut, Souchon, Anne. 2009. Advancing the Understanding of Construct Validity and Cross-National Comparability - Illustrated by a Five-Country Study of Corporate Export Information Usage. Advances in International Marketing 20 321-360. (Details)
1996 Holzmüller, H.H., Stöttinger, B.. 1996. Structural modeling of export success factors - cross-validation and further development of an export performance model. Journal of International Marketing, MSU Press, Vol. 4, No. 2, pp. 29-55 (Details)
1995 Schuh, A., Holzmüller, H.. 1995. Erklärungsansätze für die Kulturgebundenheit von Konsummustern. Marktforschung und Management - Zeitschrift für Marktorientierte Unternehmenspolitik, Vol. 39, Heft 3, S.97-102 (Details)
1992 Schuh, A., Holzmüller, H.. 1992. Skandalbewältigung durch Marketing - Zum Umgang mit medieninduzierten Unterehmenskrisen. WiSt - Wirtschaftswissenschaftliches Studium, Heft 7, Juli 1992, S. 343-347 (Details)
1991 Kasper, H., Holzmüller, H.H.. 1991. On a Theory of Export Performance: Personal and Organizational Determinants of Export Trade Activities Observed in Small and Medium-Sized Firms. Management International Review (mir), Vol. 31, Special Issue, S. 45-70 (Details)
1990 Kasper, H., Holzmüller, H.H.. 1990. Die Auslandsorientierung österreichischer Manager im internationalen Vergleich. Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung (zfbf), 42. Jg., 3, S. 241-262 (Details)
  Kasper, H., Holzmüller, H.H.. 1990. The Decision-Maker and Export Activity: A Cross-National Comparison of the Foreign Orientation of Austrian Managers. Management International Review (mir), Vol. 30, 3/90, S. 217-230 (Details)
1989 Kasper, H., Holzmüller, H.H.. 1989. Psychostrukturelle Merkmale von Exportmanagern, Organisationskultur und Exporterfolg - Eine kausalanalytische Untersuchung. Zeitschrift für Betriebswirtschaft (ZfB), 59. Jg., 12, S. 1297-1323 (Details)

Chapter in edited volume

2009 Salzberger, Thomas, Holzmüller, Hartmut. 2009. Interkulturelle Studien. In: Empirische Mastertechniken, Hrsg. Baumgarth, C., Eisend, M., Evanschitzky; H., 295-333. Wiesbaden: Gabler. (Details)
2005 Kasper, Helmut, Holzmüller, Hartmut, Wilke, Claus. 2005. Unternehmenskulturelle Voraussetzungen für Kooperation. In: Kooperationen, Allianzen und Netzwerke. Grundlagen – Ansätze – Perspektiven, 2. Auflage, Hrsg. Joachim Zentes, Bernhard Swoboda, Dirk Morschett, 849-871. Wiesbaden: Gabler. (Details)
1998 Sinkovics, R.R., Salzberger, T., Holzmüller, H.H.. 1998. Assessing Measurement Equivalence in Cross-National Consumer Behavior Research: Principles, Relevance and Application Issues. In: Balderjahn, I., Mennicken, C., Vernette, E. (eds.): New Developments and Approaches in Consumer Behaviour Research, S. 269-288, Macmillan Press, Houndmills and London (Details)
  Schuh, A., Holzmüller, H.. 1998. Zur Internationalisierung der Management- und Marketing-Ausbildung. Ziele, Konzepte und Umsetzungsvorschläge. In: Mosser, Alois, Palme, Herwig, Pfeiffle, Horst, Pichler, J. Hanns (Hrsg.): Die Wirtschaftsuniversität Wien. Bildung und Bildungsauftrag, S. 141-157, Ueberreuter, Wien (Details)
1996 Holzmüller, H., Scharitzer, D.. 1996. Marketing für Gesundheitsorganisationen. in: Heimerl-Wagner, P./Köck, C. (Hrsg.): Management in Gesundheitsorganisationen-Strategien, Qualität, Wandel, Ueberreuter, Wien, S. 339-378 (Details)
1994 Holzmüller, H.H., Stöllnberger, B.. 1994. A conceptual framework for country selection in cross-national export studies. In: Cacusgil, S. T., Axinn, C. (eds.): Advances in International Marketing. Vol. 6, JAI Press Inc., pp. 3-24, Freenwich Conneticut (Details)
  Schuh, A., Holzmüller, H.. 1994. Krisenmanagement im Skandalfall. In: R. Gareis (Hrsg.), Erfolgsfaktor Krise: Konstruktionen, Methoden und Fallstudien, Vienna: Signum Verlag, 1994, S.246-261 (Details)
1993 Salzberger, T., Holzmüller, H.H., Maier, Gunther. 1993. Die Konsumentenzufriedenheit als Erfolgsindikatorfür Einkaufszentren. In: Eschenbach, Rolf (Hrsg.): Forschung für die Wirtschaft, im Mittelpunkt: der Mensch. 163-170, Service Fachverlag, Wien (Details)
1992 Schuh, A., Holzmüller, H.. 1992. Internationales Marketing im Spannungsfeld zwischen kulturgebundenen und globalen Konsummustern. In: R. Eisendle/E. Miklautz (Hrsg.), Produktkulturen-Dynamik und Bedeutungswandel des Konsums, Frankfurt/Main: Campus Verlag, 1992, S. 289-305 (Details)
1991 Kasper, H., Holzmüller, H.H.. 1991. Die EG als Prüfstein für österreichische Mittelbetriebe - Empirische Analyse von Exportpotentialen, Exporthemmnissen und Risikobereitschaft. in: Stefan Griller, Eva Lavric, Reinhard Neck (Hrsg.), Europäische Integration aus österreichischer Sicht, Schriftenreihe des Forschungsinstituts für Europafragen, Verlag Orac, Wien, S. 179-197 (Details)
1990 Kasper, H., Holzmüller, H.H.. 1990. Organisationskulturelle Muster als Determinanten des Exporterfolges. in: Charles Lattmann (Hrsg.), Die Unternehmenskultur. Ihre Grundlagen und ihre Bedeutung für die Führung der Unternehmung, Management Forum, Wien, Berlin, S. 207-239 (Details)
1988 Schuh, A., Holzmüller, H.. 1988. Skandal-Marketing - Zur Typologisierung, Messung und Bewältigung medieninduzierter Krisen von Organisationen. In: H. Frank/G. Plaschka/D. Rößl (Hrsg.), Umweltdynamik-Beiträge aus wirtschaftlicher und rechtlicher Sicht. Wien-New York: Springer Verlag, 1988, S. 17-47 (Details)

Contribution to conference proceedings

2002 Salzberger, T., Holzmüller, H.H.. 2002. An Investigation of Construct Validity and Cross-National Comparability - A Five-Country Study of Export Information Usage in the UK, Austria, Germany, the United States, and New Zealand. In: Souchon, A.L., Durden, G.R., Diamantopoulos, A., Axinn, C.N. (eds.): Proceedings of the 31st EMAC conference, Braga, Portugal, May 28-31 (Details)
1999 Sinkovics, R.R., Holzmüller, H.H.. 1999. A Comparison of Qualitative and Quantitative Methods for the Cross-National Measurement of Consumers´ National Values. in: Noble, Charles E. (Ed.): Developments in Marketing Science, Proceedings of the Annual Conference of the Academy of Marketing Science, Vol. XXII, May 29-29, Coral Gables, Florida, p. 59 (Details)
  Holzmüller, H.H., Salzberger, T.. 1999. Solving the Puzzle of Equivalence in Cross-National Marketing Research: Concepts, Assessment, and Research Designs. Research-in-Progress Paper presented at the 9th Biennial World Marketing Congress, Malta, June 23-26, 1999 (Details)
1998 Holzmüller, H.H., Stöttinger, B.. 1998. A pragmatic concept for developing the cultural sensitivity of marketing managers. Proceedings of 27th EMAC Annual Conference, Stockholm (competitive paper), p. 213-236, Track 2 International Marketing (Details)
  Stöttinger, B., Holzmüller, H.H.. 1998. Cross-National Stability of an Export Performance Model - A Comparative Study of Europe and the U.S.. Proceedings of the AIB 1998 Annual Conference, Vienna, October 7-10, (Abstract, competitive paper, p. 85) (Details)
  Sinkovics, R.R., Holzmüller, H.H.. 1998. Formalized qualitative cross-national research: Is comparative text analysis a promising tool?. in: Paper presented at the AMA Summer Educators Conference, Boston, USA (Details)
  Stöttinger, B., Holzmüller, H.H.. 1998. Researching International Price Setting Practices in Consumer and Investment Goods Industries - Methodological Considerations. 24th EIBA Annual Conference, December 13-15, (Abstract, CD-ROM, working-in-progress), Jerusalem (Details)
1997 Salzberger, T., Sinkovics, R.R., Holzmüller, H.H.. 1997. Problems of Equivalence in Cross-Cultural Marketing Research. in: Wilson, E.J.; Hair, J.F. (Eds.): Developments in Marketing Science, Proceedings of the Annual Conference of the Academy of Marketing Science,Vol. XX, May 28-31, Coral Gables, Florida 1997, pp.74-78 (Details)
  Holzmüller, H.H., Stöttinger, B.. 1997. The concept of cultural standards - a tool for the development of culture-sensitive management. Presentation at the 23rd EIBA Annual Conference (European International Business Academy), 13.-16. December, Stuttgart (competitive paper) (Details)
1995 Schuh, A., Holzmüller, H.. 1995. Scandals: Media-Induced Crises in Organizations - Characteristics, Measurement, and Coping Strategies. In: D. Nigh/D. Collins (Hrsg.), Proceedings of the Sixth Annual Meeting of the International Association for Business and Society, 1995, S.152-157 (Details)
1994 Sinkovics, R.R., Holzmüller, H.H.. 1994. Ethnocentrism - A key determinant in international corporate strategy formulation?. in: Workshop Paper presented at EIBA international conference, Warsaw (Details)
1993 Holzmüller, H.H., Stöllnberger, B.. 1993. A conceptual framework for country selection in cross-national export studies. Proceedings of the First Symposium of CIMaR (Consortium for International Marketing Research), East Lansing, Michigan, June 1-3, pp. 178-196 (Details)

Paper presented at an academic conference or symposium

1999 Sinkovics, R.R., Holzmüller, H.H.. 1999. A Comparison of Qualitative and Quantitative Methods for the Cross-National Measurement of Consumers' National Values. Paper presented at the Academy of Marketing Science, Coral Gables, Florida (Details)
  Holzmüller, H., Samiee, S., Schlegelmilch, B.B., Diamantopoulos, A., Salzberger, T.. 1999. Recent Methodological Advancements in Cross-National Marketing Research. Panel Discussion, World Marketing Congress on Global Perspectives in Marketing for the 21st Century, Qawra, Malta, June 23-26 (Details)
  Schlegelmilch, B.B., Van Deusen, C., Simintiras, A., Geyer-Schulz, A., Holzmüller, H.. 1999. The Use of Information Technology in Marketing Teaching. Panel Discussion, World Marketing Congress on Global Perspectives in Marketing for the 21st Century, Qawra, Malta, June 23-26 (Details)
1998 Sinkovics, R.R., Holzmüller, H.H.. 1998. Formalized qualitative cross-national research: Is comparative text analysis a promising tool?. Paper presented at the AMA Summer Educators Conference, Boston, USA (Details)
1997 Salzberger, T., Sinkovics, R.R., Holzmüller, H.H.. 1997. Problems of Equivalenc in Cross-Cultural Marketing Research. Paper presented at the Annual Conference of the Academy of Marketing Science, Coral Gables, Florida (Details)
1994 Sinkovics, R.R., Holzmüller, H.H.. 1994. Ethnocentrism - A key determinant in international corporate strategy formulation?. Paper presented at the EIBA international conference, Warsaw (Details)

Working/discussion paper, preprint

1997 Hofbauer, Johanna, Mayrhofer, Wolfgang, Holzmüller, Hartmut, Kindl, Monika, Lueger, Manfred, Mattl, Christine, Novy, Andreas. 1997. Arbeitsgruppen im Devisenhandel. Eine Fallstudie zur Kooperation in einer österreichischen Großbank. Dresdner Beiträge zur Betriebswirtschaftslehre 7. (Details)
  Holzmüller, H.H., Salzberger, T.. 1997. Beschaffung und Verwendung von Exportinformation in österreichischen Unternehmen - Messung, Einflußfaktoren und Erfolgswirkung. Marketing Arbeitspapiere, WU, Nr. 12, Wien (Details)
1993 Salzberger, T., Holzmüller, H.H., Maier, Gunther. 1993. Die Konsumentenzufriedenheit mit innerstädtischen und peripheren Einzelhandelsagglomerationen. Marketing Arbeitspapiere, WU, Nr. 10, Wien (Details)
1992 Grill, Gerhard, Haas, Eva, Holzmüller, H.H., Stary, Johannes, Stöllnberger, Barbara. 1992. Validierungsstudie zur Bedeutung personaler und organisationaler Einflußgrößen auf den Exporterfolg österreichischer Unternehmen. Marketing-Arbeitspapiere, Wirtschaftsuniversität Wien, Nr. 9 (Details)
1990 Stöllnberger, B., Weidinger, R., Holzmüller, H.H.. 1990. Strukturelle Veränderungen der Werbeeinnahmen im Hörfunk als Folge der Liberalisierung des Rundfunkmonopols. Marketing-Arbeitspapiere, Wirtschaftsuniversität Wien, Nr. 7 (Details)
1988 Kasper, H., Holzmüller, H.H.. 1988. Empirische Analyse personaler und organisationaler Einfluß-Größen zur Erklärung des Exporterfolges österreichischer Unternehmungen. in: Marketingpapiere Wirtschaftsuniversität Wien, Nr. 2, 175 S. (Details)

Research report, expert opinion

1996 Lueger, M., Hofbauer, J., Holzmüller, H.H., Mattl, C., Mayrhofer, W., Novy, A.. 1996. Interkultureller Vergleich von Kooperation in Arbeitgruppen. Pilotstudie. Forschungsbericht, Wien (Details)
  Mayrhofer, W., Hofbauer, J., Holzmüller, H.H., Lueger, M., Mattl, C., Novy, A.. 1996. Kooperation in Arbeitsgruppen. Projektbericht eines von der Wiener Handelskammer geförderten Forschungsprojekts, Wien (Details)

Projects

1998
Assessing measurement equivalence in cross-national consumer behavior research: principles, relevance and application issues (1998-1999) (Details)
Qualitative methods for cross-national research (1998-1998) (Details)