Classification: 6613: Onomastics

Publications

Journal article

2010 Hoffmann, Edgar. 2010. Eurasia between cultural studies and marketing. Journal of Eurasian Studies 1 (2), 119-126. open access (Details)
  Hoffmann, Edgar. 2010. Sorabistic Name Studies in History and the Present. Insights and Perspectives. Onoma. Journal of the International Council of Onomastic Sciences 45, 107-125. (Details)
2008 Hoffmann, Edgar. 2008. Imena političeskich sobytij i ich onimizacija v sredstvach massovoj informacii. Voprosy onomastiki - Problems of Onomastics 5, 90-104. (Details)

Chapter in edited volume

2019 Hoffmann, Edgar. 2019. Namen in der Wirtschaftswerbung als Elemente patriotischer Traditionen in Russland. In: Werbegeschichte(n): Markenkommunikation zwischen Tradition und Innovation, Hrsg. Heinemann, Sabine, 233-251. Wiesbaden: Springer. (Details)
  Hoffmann, Edgar. 2019. Патриотизм в современной российской хрематонимии. In: Этнолингвистика. Ономастика. Этимология, Hrsg. Березович, Е.Л. 347-350. Екатеринбург-Москва: ИРЯ им. В.В. Виноградова. (Details)
2018 Hoffmann, Edgar. 2018. Namen von Ereignissen in der Wirtschaft. Zur Herausbildung einer neuen Namenklasse in Russland. In: Sonstige Namenarten. Stiefkinder der Onomastik, Hrsg. Heuser, Rita; Schmuck, Mirjam, 269-285. Berlin/Boston: De Gruyter. (Details)
  Hoffmann, Edgar. 2018. Universalnoe vs. kulturno spetsificheskoe v rossiiskoi khrematonimii. In: Peresekaya granitsy: Mezhkulturnaya kommunikatsiya v globalnom kontekste, Hrsg. Bragina, N.G.; Zhukova, A.G. 290-294. Moskva: Gos. institut russkogo yazyka im. A.S. Pushkina. open access (Details)
2017 Wochele, Holger. 2017. Hotelnamen als Werbeträger: Gegenwärtige Tendenzen in der Romania und im deutschsprachigen Raum. In: Werbesprache pluridisziplinär – Aktuelle Ten¬den¬zen in der romanistischen Werbesprachenforschung, Hrsg. Hennemann, Anja / Lobin, Antje / Plötner, Kathleen / Schlaak, Claudia , 183-192. Berlin: Frank & Timme. (Details)
  Fischer, Fiorenza, Hoffmann, Edgar, Wochele, Holger. 2017. Proper Names in Business. In: Handbook of Business Communication. Linguistic Approaches, Hrsg. Gerlinde Mautner; Rainer Franz; Christopher Ross, 537-559. Boston – Berlin: De Gruyter. (Details)
  Hoffmann, Edgar. 2017. Имена собственные в бизнесе. In: Корпоративная коммуникация в России: дискурсивный анализ, Hrsg. Милехина, Татьяна; Ратмайр, Ренате, 421-443. Москва: Языки славянской культуры. (Details)
2016 Hoffmann, Edgar. 2016. Stilisticheskie osobennosti imen sobstvennyh v rossijskoj reklame. In: Stilistika segodnja i zavtra, Hrsg. Barysheva, S.F. S. 582-586. Moskva: МГУ. (Details)
2012 Gelke, Andreas, Stegu, Martin. 2012. Brand name awareness: Beziehungen zwischen Markt-, Namen- und Sprachbewusstheit. In: Onomastics goes business. Role and relevance of brand, company and other names in economic contexts, Hrsg. Wochele, Holger / Kuhn, Julia / Stegu, Martin, 19-27. Berlin: Logos. (Details)
2009 Wochele, Holger. 2009. Regal, Royal, Republică: Synchronische und diachronische Aspekte der Benennung von Hotels am Beispiel von Italien und Rumänien. In: People, Products and Professions. Choosing a Name, Choosing a Language. Fachleute, Firmennamen und Fremdsprachen, Hrsg. Lavric, Eva/Fischer, Fiorenza/Konzett, Carmen/Kuhn, Julia/Wochele, Holger, 309-320. Frankfurt et al.: Lang. (Details)
2007 Wochele, Holger. 2007. Hotel Names in Italy and Romania – A Comparative Analysis. In Names in Commerce and Industry: Past and Present, Hrsg. Ludger Kremer, Elke Ronneberger-Sibold, 317-329. Berlin: Logos. (Details)
  Wochele, Holger. 2007. Hotel 11 Euro – ein onomastischer Streifzug. In Rumänien nach der Revolution. Eine kulturelle Gegenwartsbestimmung, Hrsg. Werndl, Kristina, 163-169. Wien: Braumüller. (Details)
2006 Hoffmann, Edgar. 2006. Eventonyme im Russischen und Tschechischen. Ihre Proprialisierung in der politischen Tagesberichterstattung. In Slavistische Linguistik 2004/2005. Referate des XXX. und XXXI. Konstanzer Slavistischen Arbeitstreffens, Hrsg. Berger, T., Raecke, J., Reuther, T., 177-197. München: Otto Sagner. (Details)
2005 Hoffmann, Edgar. 2005. Onomastik zwischen Erkenntnis- und Verwendungsinteresse. In Namenforschung morgen. Ideen, Perspektiven, Visionen, Hrsg. Andrea Brendler, Silvio Brendler., 87-96. Hamburg: baar. (Details)

Edited book (editorship)

2012 Wochele, Holger, Kuhn, Julia, Stegu, Martin, Hrsg. 2012. Names in the Economy - Onomastics goes business. Role and relevance of brand, company and other names in economic contexts. Berlin: Logos. (Details)

Contribution to conference proceedings

2018 Hoffmann, Edgar. 2018. The private sector's contribution toward Russian national identity in the mirror of names. In Language, Intercultural Communication and National Identity: A View to the Future, Hrsg. Madiyeva, G.B. 5-6. Almaty: КазНУ им. аль-Фараби. (Details)
2008 Hoffmann, Edgar. 2008. Political Eventonyms in Russian and Czech: Their Onymic Status in the Recent News. In I nome nel tempo e nello spazio, vol. 2, Hrsg. Arcamone, Maria Giovanna, 603-617. Pisa: ETS. (Details)

Paper presented at an academic conference or symposium

2019 Hoffmann, Edgar. 2019. Die Grenzen des Hurrapatriotismus in der Werbung in Russland. 17. Workshop für Interkulturelle Kommunikation und Interkulturelles Lernen, Dresden, Deutschland, 07.06.-08.06. (Details)
  Hoffmann, Edgar. 2019. Патриотизм в современной российской хрематонимии. Этнолингвистика. Ономастика. Этимология, Ekaterinburg, Russische Föderation, 09.09.-13.09. (Details)
2018 Hoffmann, Edgar. 2018. Der neoimperiale Eurasiendiskurs in Russland und seine Relevanz für Zentralasien. Gastvorlesung, Dresden: Universität, Deutschland, 20.06. (Details)
  Hoffmann, Edgar. 2018. Namen in der Wirtschaftswerbung als Elemente patriotischer Traditionen in Russland. 18. EUKO-Jahrestagung, Graz, Österreich, 05.07.-07.07. (Details)
  Hoffmann, Edgar. 2018. The private sector's contribution toward Russian national identity in the mirror of names. International Farabi Reаdings, Almaty, Kasachstan, 05.04.-06.04. Invited Talk (Details)
  Hoffmann, Edgar. 2018. Universalnoe vs. kulturno spetsificheskoe v rossiiskoi khrematonimii. Peresekaya granitsy: Mezhkulturnaya kommunikatsiya v globalnom kontekste, Moskva, Russische Föderation, 14.02.-16.02. (Details)
2017 Handler, Peter. 2017. Les adresses internet comme base de données pour des recherches en onomastique : une étude de cas visant des fragments de sacré dans le profane. ICONN 4 ; Conférence Internationale d'Onomastique "Nom et dénomination" ; Quatrième édition : Sacré et profane en onomastique, Baia Mare, Rumänien, 05.09.-07.09. (Details)
  Hoffmann, Edgar. 2017. Names in the Russian economy between globalism and localism. 26th International Congress of Onomastic Sciences (ICOS), Debrecen, Ungarn, 27.08.-01.09. (Details)
  Hoffmann, Edgar. 2017. Patriotizm v rossiiskoi ekonomike v zerkale imen sobstvennykh. XV. Workshop "Interkulturelle Kommunikation und interkulturelles Lernen" Wien, Österreich, 16.06.-17.06. (Details)
  Hoffmann, Edgar. 2017. Patriotizm v rossiiskoi ekonomike v zerkale imen sobstvennykh. XV. Workshop "Interkulturelle Kommunikation und interkulturelles Lernen" Wien, Österreich, 16.06.-17.06. (Details)
2016 Hoffmann, Edgar. 2016. Stilisticheskie osobennosti imen sobstvennykh v rossiiskoi reklame. Stilistika segodnya i zavtra, Moskva, Russische Föderation, 28.04.-30.04. (Details)
  Hoffmann, Edgar. 2016. Die Konstruktion nationaler Identität im postsowjetischen Wirtschaftsdiskurs. XXV. JungslavistInnen-Treffen. Göttingen, Deutschland, 14.09.-16.09. (Details)
  Hoffmann, Edgar. 2016. Hybridität nationaler Identität im postsowjetischen Wirtschaftsdiskurs. 14. Workshop "Interkulturelle Kommunikation und interkulturelles Lernen: Kulturelle und sprachliche Hybriditäten" Dresden, Deutschland, 13.05.-14.05. (Details)
2013 Hoffmann, Edgar. 2013. Die Architektur der "Neuen Russen" aus der Sicht der deutschsprachigen Massenmedien. 11. Internationaler Workshop Interkulturelle Kommunikation und Interkulturelles Lernen: Mehrsprachigkeit, Mischsprachen und kulturelle Hybridität in Europa, Dresden, Deutschland, 31.05.-01.06.. (Details)
  Hoffmann, Edgar. 2013. Das Konzept "Eurasien" und die russische Wirtschaft. Informationszentrums für Zentralasien und Südkaukasien und Österreichische Orient-Gesellschaft Hammer-Purgstall, Wien, Österreich, 17.01. Vortrag auf Einladung (Details)
  Hoffmann, Edgar. 2013. Identität im postsowjetischen Wirtschaftsdiskurs. Europäische Union und Russland. Perspektiven einer Partnerschaft, Wien, Österreich, 13.03. Vortrag auf Einladung (Details)
2011 Hoffmann, Edgar. 2011. Mezhkul'turnaya kommunikaciya i nacional'naya identichnost'.. Mezhkul'turnaya kommunikaciya: Vzaimodeystvie yazykov i kul'tur., Almaty, Al-Farabi Kazakh National University, Kasachstan, 13.10.-14.10. (Details)
2010 Hoffmann, Edgar. 2010. Eurasia and Central Asia in Marketing from the Perspective of Cultural Studies. ICCEES VIII Word Congress, Stockholm, Schweden, 26.07.-31.07. (Details)
  Hoffmann, Edgar. 2010. Rossija i Evropa v delovoj presse. Integracionnye processy v kommunikacionnom prostranstve, Volgograd State University, Russische Föderation, 12.04.-14.04.2010. (Details)
2008 Hoffmann, Edgar. 2008. How Onomastics Can Contribute to Solving a Marketing Problem: the Case of Eurasia. 23rd International Congress of Onomastic Sciences, Toronto, Kanada, 17.08.-22.08.. (Details)
  Lick, Erhard, Wochele, Holger. 2008. Kentucky Fried Chicken vs. Poulet Frit Kentucky Anglophone and francophone Canada: the strategies pursued by fast food restaurants for naming their products. ICOS: Twenty-third International Congress of Onomastic Sciences, Toronto, Kanada, 17.08.2008 - 22.08.2008. (Details)
2007 Hoffmann, Edgar. 2007. Does Eurasia have particular relevance as a regional concept for marketing. KCTOS: Knowledge, Creativity and Transformations of Societies., Vienna, Österreich, 06.12.-09.12.. (Details)
2006 Wochele, Holger. 2006. Hotelnamen in Rumänien. IV. Forum România, Wien, Österreich, 29.11.- 30.11.2006. (Details)
  Wochele, Holger. 2006. Hotelnamen in Italien und Rumänien - ein Vergleich. Names in the Economy and in Economic History: Synchronic and Diachronic Perspectives, Antwerpen, Belgien, 15. bis 17. Juni. (Details)
2005 Hoffmann, Edgar. 2005. Eurasien und Ökonomie: Perspektiven auf ein kulturelles Schlüsselkonzept aus linguistischer Sicht . IX. Deutscher Slavistentag, München, Deutschland, 04.- 06.10. (Details)
1999 Hoffmann, Edgar. 1999. Onimičeskie processy v ėkonomike Rossii (postkommunističeskij period). X Ogólnopolska Konferencja Onomastyczna, Opole, Polen, 17.09.-20.09. (Details)
  Hoffmann, Edgar. 1999. Onymischer Wandel. VIII. JungslavistInnentreffen, München, Deutschland, 30.09.-03.10.. (Details)

Book or article review

2008 Wochele, Holger. 2008. Besprechung von Markennamen im italienischen Lebensmittelmarkt, Wilhelmsfeld, Gottfried Egert Verlag, 2006, von Zilg, Antje. Italienisch. Zeitschrift für italienische Sprache und Literatur 60 141-144. (Details)
2007 Hoffmann, Edgar. 2007. Harvalík, Milan: Synchronní a diachronní aspekty české onymie. Praha: Academia 2004. Besprechung von Synchronní a diachronní aspekty české onymie, von Milan Harvalík. Namenkundliche Informationen 79/80 397-400. (Details)

Translation

2013 Aksholakova, Assem, Hoffmann, Edgar. 2013. Variabilität in der Toponymie: Almaty vs. Alma-Ata / Variability in Toponymy: Almaty vs. Alma-Ata. Namenkundliche Informationen vol. 99/100, 59-70. (Details)
  Hoffmann, Edgar, Aksholakova, Assem. 2013. Variabilität in der Toponymie: Almaty vs. Alma-Ata.. Namenkundliche Informationen 99/100, pp. 59-69. (Details)

Unpublished lecture

2019 Handler, Peter. 2019. Die Namen von Web-Adressen: Morphologie, Semantik, Pragmatik. Gastvortrag, Seminar: Poulet McCroquettes®, Pont Alexandre-III et Beffert: aspects de l’onomastique française (Wochele, Holger), Universität Wien, Institut für Romanistik, 29.05.19 (Details)
2010 Hoffmann, Edgar. 2010. Prazhskij sammit NATO: imena politiceskich sobytij i ich onimizacija v sredstvach massovoj informacii. Gastvorlesung, Brno, Masaryk University, Filozofická fakulta, Kabinet rusistických studií, 22.10. (Details)
  Hoffmann, Edgar. 2010. Концепт Евразия и российская экономика. Gastvortrag, Brno, Masaryk University, Filozofická fakulta, Centrum filologicko-areálových studií, 21.10. (Details)
2006 Hoffmann, Edgar. 2006. Essen und Trinken in Russland . University Meets Public“, VHS Wien-Floridsdorf , Wien, 20.03. (Details)

Projects

  • No projects found.
  • Hoffmann, Edgar (Details)
  • Kuhn, Julia Therese (Former researcher)
  • Wochele, Holger (Details)