Classification: 5952: Migration research, emigration -,

Publications

Book (monograph)

2017 Nairz-Wirth, Erna, Lessky, Franziska, Fraisl, Melanie. 2017. Evaluierung der modularen Oberstufe am Gymnasium Draschestraße. Ergebnisse einer vergleichenden Fallstudie. Studie im Auftrag der Arbeiterkammer Wien. Wien: Abteilung für Bildungswissenschaft, Wirtschaftsuniversität Wien. open access (Details)
  Downes, Paul, Nairz-Wirth, Erna, Rusinaitė, Viktorija. 2017. Structural indicators for inclusive systems in and around schools. Luxembourg: Publications Office of the European Union. open access (Details)

Journal article

2019 Spahl, Wanda, Österle, August. 2019. Stratified Membership. Health Care Access for Urban Refugees in Turkey. Comparative Migration Studies. 7 (42) open access (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus. 2019. Teacher professionalism in a double field structure. British Journal of Sociology of Education. 1-14. open access (Details)
2018 Downes, Paul, Anderson, Jim, Nairz-Wirth, Erna. 2018. Conclusion: Developing conceptual understandings of transitions and policy implications. European Journal of Education, 53, (4) (Details)
  Downes, Paul, Nairz-Wirth, Erna, Anderson, Jim. 2018. Editorial: Reconceptualising system transitions in education for marginalised and vulnerable groups. European Journal of Education, 53, (4) (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2018. Professioneller Habitus. SchulVerwaltung. Zeitschrift für Schulentwicklung und Schulmanagment, 6, (5), 155-156. (Details)
2017 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Spiegl, Judith. 2017. Habitus conflicts and experiences of symbolic violence as obstacles for non-traditional students. European Educational Research Journal 16 (1), 12-29. (Details)
2016 Nairz-Wirth, Erna. 2016. Distributed Leadership oder das Ende der einsamen Führungskraft. Journal Fortbildung BMHS-Wien , 10-10. (Details)
  Greth, Julia and Köllen, Thomas. 2016. Perceived Anti-Germanism in Austria. Studies in Ethnicity and Nationalism 16 (1): S. 40-62. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus. 2016. Teachers' views on the impact of teacher-student relationships on school dropout: a Bourdieusian analysis of misrecognition. Pedagogy, Culture & Society 25 (1), 121-136. (Details)
2010 Nairz-Wirth, Erna, Meschnig, Alexander. 2010. Early School Leavers im österreichischen Bildungssystem. WissenPlus 09/10 (3), 1-5. (Details)
2009 Nairz-Wirth, Erna. 2009. Lehramtsstudienrichtungen im universitären Feld. Erziehung und Unterricht 09 (1-2), 198-205. (Details)

Chapter in edited volume

2019 Nairz-Wirth, Erna. 2019. Übergang und Bildung. In: Bildungsbenachteiligung. Positionen, Kontexte und Perspektiven, Hrsg. Elisabeth Niederer, Norbert Jäger, 100-114. Innsbuck, Wien, Bozen: Studienverlag. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2019. Warum Schulabbruch verhindert werden muss. Ein Essay zu Bildung und Demokratie. In: Warum Demokratie Bildung braucht, Hrsg. Sandner, Günther, Ginner, Boris, 61-66. Wien, Berlin: Mandelbaum. (Details)
2016 Nairz-Wirth, Erna. 2016. Professionalisierung und Habitus. In: Facetten der Entrepreneurship Education, Hrsg. Bettina Fuhrmann-Greimel und Richard Fortmüller, S. 147-156. Wien: Manz Verlag Schulbuch. (Details)
2013 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Wendebourg, Elisabeth. 2013. Schulabbruch und schulische Anerkennung. In: Kultur der Anerkennung. Würde - Gerechtigkeit - Partizipation. Schulkultur, Schulentwicklung und Religion, Hrsg. Jäggle, Martin/Krobath, Thomas/Stockinger, Helena/Schelander, Robert, 161-173. Hohengehren: Schneider Verlag Hohengehren GmbH. (Details)

Paper presented at an academic conference or symposium

2018 Nairz-Wirth, Erna, OShea, Sarah, Reay, Diane, Carrasco, Silvia. 2018. Capability and Habitus: Critical perspectives on widening participation, social mobility and student persistence within global higher education settings. Symposium at the European Conference on Educational Research (ECER), Bolzano, Italien, 03.09.-07.09. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Gitschthaler, Marie. 2018. Qualitative Relational Analysis of Early School Leaving. European Conference on Educational Research (ECER), Bolzano, Italien, 03.09.-07.09. (Details)
2017 Nairz-Wirth, Erna. 2017. Dropout of Non-traditional students - a matter of failed transition? Transitions, career learning and career management skills, Stockholm, Schweden, 19.10.-20.10. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2017. Habitus conflicts and experiences of symbolic violence as obstacles for non-traditional students. 5. Jahrestagung 2017. AQ Austria, Wien, Österreich, 27.09.2017. Invited Talk (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2017. Inclusive Systems in Education. Launch of report on inclusive education systems published by the European Union, Dublin, Irland, 21.09. Invited Talk (Details)
2016 Nairz-Wirth, Erna. 2016. Drop-In statt Drop-Out: Was muss/kann/soll verbessert werden?" Tagung AK Linz, Linz, Österreich, 06.10.2016. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2016. Studienabbruch relational betrachtet: Habitus, Feld und Kapital. Studieren um jeden Preis? Perspektiven beruflicher und akademischer Bildung, Wien, Österreich, 29.04.-30.04. Invited Talk (Details)
2012 Nairz-Wirth, Erna. 2012. Early School Leaving: Stigma und Diversität. Fachtagung Bildungs- und Berufsberatung, Strobl, Österreich, 26.04.-27.04. (Details)
2010 Nairz-Wirth, Erna. 2010. Quo Vadis Bildung. Zum Habitus von Early School Leavers.. „Kompetenzfeststellung und Perspektivenentwicklung“ Methoden und Erfahrungen, Wien, Österreich, 07.07.2010. (Details)

Poster presented at an academic conference or symposium

2017 Kunczer, Vera, Puck, Jonas, Lindner, Thomas. 2017. International migration and the governance of foreign investment. 43rd EIBA Annual Meeting, Milan, Italy, 14.12.-16.12. (Details)

Research report, expert opinion

2016 Köllen, Thomas. 2016. Arbeitssituation und Arbeitsklima für Deutsche in Österreich. Wien:Institut für Gender und Diversität in Organisationen. (Details)

Case study

2016 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus. 2016. Schulen als Kulturträger. Lessons to be learned. Band III. https://www.wu.ac.at/fileadmin/wu/d/i/bildungswissenschaft/Forschung/Publikationen/Nairz-Wirth_Feldmann_Schulen_Als_Kulturtraeger_Endbericht.pdf. (Details)

Media report

2017 Köllen, Thomas. 2017. Wir haben einen Experten gefragt, warum wir Österreicher so gerne Deutsche hassen (von Tori Reichel). (Details)
2016 Köllen, Thomas. 2016. In Österreich ist Deutschsein ein Defizit (von Veronika Schmidt). (Details)

Magazine/newspaper article

2016 Köllen, Thomas. 2016. Arbeiten inmitten von 'Piefkefressern': Deutsche Beschäftigte in Österreich. thema vorarlberg - Standpunkte für Wirtschaft und Politik (Wirtschaftskammer Vorarlberg, S. 23), 08.05. (Details)

Unpublished lecture

2018 Nairz-Wirth, Erna. 2018. Welche Bildung braucht die Demokratie? . Welche Bildung braucht die Demokratie? 100 Jahre Republik Österreich, Bildungszentrum der AK Wien, 16.11.18 (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2018. Kapital und Orientierung. 10. Wiener Berufsorientierungsmesse, Bildungszentrum der AK Wien, 12.04.18 (Details)
2016 Nairz-Wirth, Erna. 2016. Übergänge im Bildungssystem. Internationales Alfred Dallinger Symposium, Schule ist keine Insel - Bildungseinrichtungen im sozialen und regionalen Umfeld, AK Bildungszentrum Wien, 17.11. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2016. Visionen nachhaltiger Bildung. Enquete Bildung und Arbeitswelt, Symbiose statt Todesspirale, Wien, 09.11. (Details)
2008 Nairz-Wirth, Erna. 2008. Lehramtsstudien im universitären Feld. EPIK, Mattsee, 29.11. (Details)

Miscellaneous

2015 Nairz-Wirth, Erna. 2015. Understanding and preventing early school leaving. European Commission/School Education Gateway. (Details)

Projects

2012
Professionalisation for dropout prevention and intervention. A qualitative study of habitus-field constellations in the education system (2012-2015) (Details)
  • Köllen, Thomas (Former researcher)
  • Nairz-Wirth, Erna (Details)
  • Traunsteiner, Bärbel Susanne (Former researcher)
  • Weiss, Birgit (Former researcher)