Classification: 5945: Organisational development
Publications
Journal article
2022 |
Knipfer, Kristin, Kump, Barbara. 2022. Collective rumination: When ‘problem talk’ impairs organizational resilience. Applied Psychology. 71 (1), 154-173.
![]() |
(Details) | |
Kump, Barbara. 2022. No need to hide: Acknowledging the researcher’s intuition in empirical organizational research. Human Relations. 75 (4), 635-654.
![]() |
(Details) | ||
Kump, Barbara, Scholz, Markus. 2022. Organizational routines as a source of ethical blindness. Organization Theory. 3 1-24.
![]() |
(Details) | ||
2021 |
Kump, Barbara, Fikar, Christian. 2021. Challenges of maintaining and diffusing grassroots innovations in alternative food networks: A systems thinking approach. Journal of Cleaner Production. (317), 128407
![]() |
(Details) | |
Kattenbach, Ralph, Kump, Barbara, Moskaliuk, Johannes. 2021. New work arrangements — A review of concepts and theories. management revue - Socio-economic Studies (früher: management revue - The international Review of Management Studies). 32 (4), 297-301. | (Details) | ||
Kump, Barbara. 2021. When do threats mobilize managers for organizational change toward sustainability? An Environmental Belief Model. Business Strategy and the Environment. 30 2713-2726.
![]() |
(Details) | ||
2019 | Kump, Barbara. 2019. Beyond Power Struggles: A Multi-level Perspective on Incongruences at the Interface of Practice, Knowledge, and Identity in Radical Organizational Change. Journal of Applied Behavioral Science. 55 (1), 5-26. | (Details) | |
Kump, Barbara. 2019. Der Wandel von Praxis, Wissen und Identität in der Industrie 4.0. Industrie 4.0 Management. 35 (2), 18-22.
![]() |
(Details) | ||
2018 | Schweiger, Christina, Kump, Barbara. 2018. Lerne die Regeln um sie zu verändern! Die Rolle der Organisationslogik in Veränderungsprozessen. Gruppe. Interaktion. Organisation. Zeitschrift für Angewandte Oragnisationspsychologie (GIO), 49, (3), 289-294. | (Details) | |
2016 | Schweiger, Christina, Kump, Barbara, Hoormann, Lorena. 2016. A concept for diagnosing and developing organizational change capabilities. Journal of Management and Change 1/2 (34/35), 12-28. | (Details) | |
Knassmüller, Monika, Veit, Sylvia. 2016. Culture matters - the training of senior civil servants in Austria, Germany, the Netherlands and Switzerland. Teaching Public Administration. 34 (2), 120-149. | (Details) | ||
2013 | Hanappi-Egger, Edeltraud. 2013. Backstage: The Organizational Gendered Agenda in Science, Engineering and Technology Professions. European Journal of Women's Studies 20 (3): 279-294. | (Details) | |
2012 | Bendl, Regine, Eberherr, Helga, Hanappi-Egger, Edeltraud, Hermann, Anett, Köllen, Thomas, Mensi-Klarbach, Heike, Warmuth, Gloria-Sophia. 2012. 10 Jahre später: Reflexionen über die Etablierung eines Lehrangebots zu Diversitätsmanagement in der universitären betriebswirtschaftlichen Ausbildung an der Wirtschaftsuniversität Wien. Diversitas: Zeitschrift für Managing Diversity und Diversity Studies 1-2: 23-32. | (Details) | |
2009 | Sackmann, Sonja A., Eggenhofer-Rehart, Petra, Friesl, Martin. 2009. Sustainable change: Long-term efforts toward developing a learning organization. Journal of Applied Behavioral Science 45 (4): 521-549. | (Details) |
Chapter in edited volume
2019 | Güttel, Wolfgang, Klinger, Stephan. 2019. Paradoxien des Wandels: Systemlogiken, Widersprüche und Legitimitätsliquidität. In: Erfolreich in turbulenten Zeiten - Impulse für Leadership, Change Management & Ambidexterity, Hrsg. Wolfgang H. Güttel, 316-329. München: Rainer Hampp Verlag. | (Details) | |
2015 | Hanappi-Egger, Edeltraud. 2015. Rationale Irrationalität? Über organisationale Widersprüche im Umgang mit DIversität. In: Realisierung von Diversity & Inclusion, Hrsg. Andrlik M., Pauser N., 25-32. Wien: facultas wuv. | (Details) | |
Kaiser, Alexander, Grisold, Thomas. 2015. Wissen für Nachhaltigkeit. In: Rethink Economy, Hrsg. Fred Luks, 155-165. München: Ökom Verlag. | (Details) | ||
2014 | Bachmann, Reinhard, Hanappi-Egger, Edeltraud. 2014. Can trust flourish where institutionalized distrust reigns?. In: Public Trust in Business, Hrsg. Harris J.D., Moriarty B.T., Wicks A., 266-289. Cambridge: Cambridge University Press. | (Details) | |
Kump, Barbara. 2014. Ich kann was, was du nicht kannst: Synergien in interdisziplinären Teams. In: Wissenskollektion. 100 Impulse für Lernen und Wissensmanagement in Organisationen, Hrsg. U. Cress, F. W. Hesse, & K. Sassenberg, S. 105-107. Wiesbaden: Springer Gabler. | (Details) | ||
Kump, Barbara. 2014. Informelles Lernen am Arbeitsplatz: eine Einführung. In: Wissenskollektion. 100 Impulse für Lernen und Wissensmanagement in Organisationen , Hrsg. U. Cress, F. W. Hesse, & K. Sassenberg, S. 5-6. Wiesbaden: Springer Gabler. | (Details) | ||
Kump, Barbara. 2014. Knoten und Kanten im Wissensmanagement. In: Wissenskollektion. 100 Impulse für Lernen und Wissensmanagement in Organisationen, Hrsg. U. Cress, F. W. Hesse, & K. Sassenberg, S. 167-168. Wiesbaden: Springer Gabler. | (Details) | ||
Kump, Barbara. 2014. Kompetenzen strategischer Veränderung. In: Wissenskollektion. 100 Impulse für Lernen und Wissensmanagement in Organisationen, Hrsg. U. Cress, F. W. Hesse, & K. Sassenberg, S. 40-41. Wiesbaden: Springer Gabler. | (Details) | ||
Kump, Barbara. 2014. Komponenten des Wissensmanagements. In: Wissenskollektion. 100 Impulse für Lernen und Wissensmanagement in Organisationen, Hrsg. U. Cress, F. W. Hesse, & K. Sassenberg , S. 38-39. Wiesbaden: Springer Gabler. | (Details) | ||
Kump, Barbara. 2014. Motivation aus Sicht der Systemtheorie. In: Wissenskollektion. 100 Impulse für Lernen und Wissensmanagement in Organisationen, Hrsg. U. Cress, F. W. Hesse, & K. Sassenberg, S. 75-77. Wiesbaden: Springer Gabler. | (Details) | ||
Kump, Barbara. 2014. Proaktiv statt nur „Dienst nach Vorschrift“. In: Wissenskollektion. 100 Impulse für Lernen und Wissensmanagement in Organisationen, Hrsg. U. Cress, F. W. Hesse, & K. Sassenberg, S. 80-81. Wiesbaden: Springer Gabler. | (Details) | ||
Kump, Barbara. 2014. Vor- und Nachteile von personalisierten Lernsystemen. In: Wissenskollektion. 100 Impulse für Lernen und Wissensmanagement in Organisationen, Hrsg. U. Cress, F. W. Hesse, & K. Sassenberg, S. 164-165. Wiesbaden: Springer Gabler. | (Details) | ||
Kump, Barbara. 2014. Wer weiß was? „Wissende“ Personen in Unternehmen finden. In: Wissenskollektion. 100 Impulse für Lernen und Wissensmanagement in Organisationen, Hrsg. U. Cress, F. W. Hesse, & K. Sassenberg, S. 165-167. Wiesbaden: Springer Gabler. | (Details) | ||
2012 | Hanappi-Egger, Edeltraud. 2012. Wissenschaftliche Exzellenz: Geschlechtsneutral oder geschlechtsblind?. In: Hat wissenschaftliche Leistung ein Geschlecht?, Hrsg. Gutiérrez-Lobos K., Lydtin S., Rumpfhuber K., 15-22. Wien: Facultas. | (Details) | |
2011 | Lueger, Manfred, Froschauer, Ulrike. 2011. Grenzen und Bedingungen organisationaler Steuerung. In: Sozioökonomie: Die Rückkehr der Wirtschaft in die Gesellschaft, Hrsg. Mikl-Horke Gertraude, 239-269. Marburg: Metropolis-Verl.. | (Details) | |
Lindstaedt, Stefanie and Kump, Barbara and Rath, Andreas. 2011. Context-Aware Recommendation for Work-Integrated Learning. In: Context and Semantics for Knowledge Management. Technologies for Personal Productivity, Hrsg. P. Warren, J. Davies, & E. Simperl , S. 275-301. Berlin, Heidelberg: Springer. | (Details) | ||
2008 | Kaiser, Alexander. 2008. Berufungscoaching und E-Coaching im Blickwinkel des Wissensmanagements. In: E-Coaching, Hrsg. Harald Geißler, 111-122. Kaiserslautern: Schneider Verlag Hohengehren GmbH. | (Details) |
Contribution to conference proceedings
2015 | Kaiser, Alexander, Kragulj, Florian. 2015. Building Intellectual Capital by Generative Listening and Learning from the Future. In Proceedings of the ECIC-2015 (7th European Conference on Intellectual Capital), Hrsg. Juan Gabriel Cegarra Navarro, 165-172. Reading: Academic Conferences and Publishing International Limited. | (Details) | |
Kaiser, Alexander, Kragulj, Florian, Grisold, Thomas, Walser, Roman. 2015. Extending the Organizational Learning Process in Order to Enable Innovative Ideas. In Proceedings of the ECKM-2015 (16th European Conference on Knowledge Management), Hrsg. Andrea Garlatti and Maurizio Massaro, 391-398. Reading: Academic Conferences and Publishing International Limited.
![]() |
(Details) | ||
Kaiser, Alexander, Kragulj, Florian, Grisold, Thomas, Walser, Roman. 2015. Identifying hidden needs by enhancing organizational learning. In Proceedings of the ICICKM-2015 (12th International Conference on Intellectual Capital, Knowledge Management & Organisational Learning), Hrsg. Vincent Ribière and Lugkana Worasinchai, 117-124. Reading: Academic Conferences and Publishing International Limited. | (Details) | ||
2013 | Ley, Tobias and Kump, Barbara. 2013. Which User Interactions Predict Levels of Expertise in Work-integrated Learning? In Proceedings of the 8th European Conference on Technology-enhanced Learning. LNCS 8095, Hrsg. D. Hernandez-Leo, T. Ley, R. Klamma, & A. Harrer , S. 178-190. Heidelberg: Springer. | (Details) | |
2012 | Kump, Barbara and Seifert, Christin and Beham, Günter and Lindstaedt, Stefanie and Ley, Tobias. 2012. Seeing what the system thinks you know. In Proceedings of the 2nd International Conference on Learning Analytics and Knowledge - LAK ’12 , Hrsg. Buckingham Shum, S.; Gasevic, D., & Ferguson, R. , S. 153-157. New York: ACM Press. | (Details) | |
2011 | Kump, Barbara and Lindstaedt, Stefanie and Ley, Tobias. 2011. Evaluating Adaptive Work-integrated Learning Systems: From the Lab to the Field. In Proceedings of EC-TEL 2011, Towards Ubiquitous Learning: 6th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2011, Palermo, Hrsg. Delgado Kloos, C., Gillet, D., Crespo García, R.M., Wild, F., & Wolpers, M. S. 442-449. Heidelberg: Springer. | (Details) | |
Kump, Barbara and Knipfer, Kristin and Pammer, Viktoria and Schmidt, Andreas and Maier, Ronald and Kunzmann, Christine and Cress, Ulrike. 2011. The Role of Reflection in Maturing Organizational Know-how. In Proceedings of the 1st European Workshop on Awareness and Reflection in Learning Networks, Hrsg. W. Reinhardt, T.D. Ullmann, P.Scott, V. Pammer, O. Conlan, & A. Berlanga, S. 30-45. Palermo: CEUR Workshop Proceedings. | (Details) | ||
2010 | Lindstaedt, Stefanie and Kump, Barbara and Beham, Günter and Pammer, Viktoria and Ley, Tobias and Dotan, Amir and de Hoog, Robert. 2010. Providing Varying Degrees of Guidance for Work-Integrated Learning. In Sustaining TEL: From Innovation to Learning and Practice. Proceedings of EC-TEL 2010, September 28- October 1 2010, Barcelona, Spain, Hrsg. M. Wolpers, P. A. Kirschner, M. Scheffel, S. Lindstaedt, V. Dimitrova, S. 213-228. Heidelberg: Springer. | (Details) | |
Beham, Günter and Kump, Barbara and Ley, Tobias and Lindstaedt, Stefanie. 2010. Recommending knowledgeable people in a work-integrated learning system. In Procedia Computer Science. Special Issue with Proceedings of the 1st Workshop on Recommender Systems for Technology Enhanced Learning (RecSysTEL 2010), Hrsg. N. Manouselis, H. Drachsler, K. Verbert, & O. C. Santos, S. 2783-2792. Barcelona: Proceedingband. | (Details) | ||
2009 | Ley, Tobias and Kump, Barbara and Maas, Antonia and Maiden, Neil and Albert, Dietrich. 2009. Evaluating the Adaptation of a Learning System when the Prototype is not Ready: A Paper-based Lab Study. In Proceedings of the 17th International Conference on User Modelling, Adaptation, and Personalization, UMAP 2009 , Hrsg. G. Houben, G. McCalla, F. Pianesi & M. Zancanaro, S. 331-336. Berlin, Heidelberg: Springer. | (Details) | |
Lindstaedt, Stefanie and Beham, Günter and Kump, Barbara and Ley, Tobias. 2009. Getting to Know Your User – Unobtrusive User Model Maintenance within Work-Integrated Learning Environments. . In Learning in the Synergy of Multiple Disciplines: Proceedings of the 4th European Conference on Technology Enhanced Learning, ECTEL 2009, Nice, France, September/October 2009, Hrsg. Cress, U.; Dimitrova, V. & Specht, M. , S. 73-87. Berlin, Heidelberg: Springer. | (Details) | ||
Ghidini, Chiara and Kump, Barbara and Lindstaedt, Stefanie and Mahbub, Nahid and Pammer, Viktoria and Rospocher, Marco and Serafini, Luciano. 2009. MoKi: A Collaborative Enterprise Modelling Tool (Demo and Poster). In Proceedings of the Workshop on Collaborative Construction, Management and Linking of Structured Knowledge (CK 2009) collocated with the 8th International Semantic Web conference ISWC 2009, Hrsg. T. Tudorache, G. Correndo, N. Noy, H. Alani, & M. Greaves, S. 512-513. Washington D.C. : CEUR Workshop Proceedings. | (Details) | ||
Chidini, Chiara and Kump, Barbara and Lindstaedt, Stefanie and Mahbub, Nahid and Pammer, Viktoria and Rospocher, Marco and Serafini, Luciano. 2009. MoKi: The Enterprise Modelling Wiki. Demo paper. In Demo-Proceedings of the ESWC 2009, Hrsg. L. Aroyo, P. Traverso & F. Ciravegna, S. 831-835. Berlin, Heidelberg: Springer. | (Details) | ||
Pammer, Viktoria and Kump, Barbara and Lindstaedt, Stefanie. 2009. On the feasibility of a tag-based approach for deciding which objects a picture shows: An empirical study. In Proceedings of the 4th International Conference on Semantic and Digital Media Technologies (SAMT 2009), Graz, Austria - Dec 2-4, 2009, Hrsg. Chua Tat-Seng et al. S. 40-51. Berlin: Springer. | (Details) | ||
Pammer, Viktoria and Kump, Barbara and Ghidini, Chiara and Rospocher, Marco and Serafini, Luciano and Lindstaedt, Stefanie. 2009. Revision support for modeling tasks, topics and skills. In Proceedings of I-SEMANTICS ’09, 5th International Conference on Semantic Systems , Hrsg. A. Paschke, H. Weigand, W. Behrendt, K. Tochtermann & T. Pellegrini, S. 501-508. Graz: Verlag der Technischen Universität Graz. | (Details) | ||
Ley, Tobias and Kump, Barbara and Gerdenitsch, Cornelia. 2009. Scaffolding Self-directed Learning with Personalized Learning Goal Recommendations. In Proceedings of the UMAP 2010 , Hrsg. P. De Bra, A. Kobsa & D. Chin , S. 75-86. Berlin: Springer. | (Details) | ||
2008 | Ley, Tobias and Kump, Barbara and Scheir, Peter and Ulbrich, Armin and Lindstaedt, Stefanie. 2008. A Competence-based Approach for Formalizing Learning Goals in Work-integrated Learning. In Proceedings of ED-Media, 2008, Vienna, Austria, June 30-July 4, 2008 , Hrsg. J. Luca & E. Weippl, S. 2099-2108. Chesapeake/VA: AACE Association for the Advancement of Computing in Education. | (Details) | |
Kump, Barbara. 2008. A Validation Framework for Formal Models in Adaptive Technology-Enhanced Work-Integrated Learning. In Adaptive Hypermedia and Adaptive Web-Based Systems, 5th International Conference, AH 2008, Hannover, Germany, July 29 - August 1, 2008, Hrsg. W. Nejdl, J. Kay, P. Pu & E. Herder , S. 416-420. Berlin: Springer Lecture Notes in Computer Science (LNCS). | (Details) | ||
Ghidini, Chiara and Rospocher, Marco and Serafini, Luciano and Kump, Barbara and Pammer, Viktoria and Faatz, Andreas and Zinnen, Andreas and Guss, Joanna and Lindstaedt, Stefanie. 2008. Collaborative Knowledge Engineering via Semantic MediaWiki. In Proceedings of the I-Semantics 2008, Graz, Austria, Sep. 3-5 2008, Hrsg. S. Auer, S. Schaffert & T. Pellegrini , S. 134-141. Graz: ? | (Details) | ||
Kump, Barbara and Christl, Conny and Lindstaedt, Stefanie. 2008. Die gezielte Nutzung innerbetrieblicher Ressourcen für effektiven Kompetenztransfer. In Proceedings of the Professional Training Facts conference held at Stuttgart, Hrsg. B. Dworschak & A. Karapidis , S. (CD-Rom)-x. Stuttgart: Fraunhofer IRB Verlag. | (Details) | ||
Lindstaedt, Stefanie and Scheir, Peter and Lokaiczyk, Robert and Kump, Barbara and Beham, Günter and Pammer, Viktoria. 2008. Knowledge Services for Work-integrated Learning. In Times of Convergence. Technologies Across Learning contexts. Proceedings of the European Conference on Technology Enhanced Learning (ECTEL) 2008, Maastricht, The Netherlands, September 16-19 , Hrsg. P. Dillenbourg & M. Specht , S. 234-244. Berlin, Heidelberg: Springer. | (Details) | ||
Seifert , Christin and Kump, Barbara and Kienreich, Wolfgang and Granitzer, Gisela and Granitzer, Michael. 2008. On the Beauty and Usability of Tag Clouds. . In Proceedings of the 12th International Conference Information Visualisation, Hrsg. E. Baniss et al. , S. 17-25. London, UK: IEEE. | (Details) | ||
2007 | Bonestroo, Wilco and Ley, Tobias and Kump, Barbara and Lindstaedt, Stefanie. 2007. Learn@Work: Competency Advancement with Learning Templates. In Proceedings of the 3rd Workshop on Learner-Oriented Knowledge Management , Hrsg. M. Memmel, E. Ras, M. Wolpers & F. Van Assche , S. 9-16. Aachen: Proceedingband. | (Details) | |
2006 | Ley, Tobias and Kump, Barbara and Lindstaedt, Stefanie and Maiden, Neil A. M. and Jones, Sarah V. 2006. Competence and Performance in Requirements Engineering: Bringing Learning to the Workplace. In Proceedings of the Joint Workshop on Professional Learning, Competence Development and Knowledge Management, Hrsg. M. Memmel, E. Ras, S. Weibelzahl, D. Burgos, D. Olmedilla & M. Wolpers , S. 42-52. London, UK: Proceedingband. | (Details) |
Paper presented at an academic conference or symposium
2022 | Kump, Barbara, Wittmayer, Julia, Bogner, Kristina, Beekman, Mayte. 2022. HEI, Impact: Towards impact-driven higher education institutions. NEST Conference, Lyon, Frankreich, 05.05.-06.05. | (Details) | |
Kump, Barbara. 2022. What determines incumbent actors' behavior in sustainability transitions? Applying Lewin's field theory to the case of the food industry. 20th Annual STS Conference, Graz, Österreich, 02.05.-04.05. | (Details) | ||
2021 | Kump, Barbara. 2021. Enriching the Multi-Level Perspective with Assumptions from Kurt Lewin’s Field Theory. 12th International Sustainability Transitions Conference (IST) 2021, Karlsruhe, Deutschland, 05.10.-08.10. | (Details) | |
2020 | Kump, Barbara, Scholz, Markus. 2020. Ethical blindness: A routine-based perspective and an unlearning-oriented cure. Academy of Management Annual Meeting, Vancouver/online, Kanada, 07.08.-12.08. | (Details) | |
2019 | Engelmann, Alexander, Kump, Barbara, Schweiger, Christina. 2019. A Literature Review on an Unfinished Tale: Definitions and Investigations of the Dominant Logic. Academy of Management Annual Meeting (AoM) 2019, Boston, Vereinigte Staaten/USA, 09.08.-13.08. | (Details) | |
Kump, Barbara, Knipfer, Kristin. 2019. Collective Rumination: A New Perspective on the Role of Conversations in Organizational Learning. Academy of Management Annual Meeting (AoM) 2019, Boston, Vereinigte Staaten/USA, 09.08.-13.08. | (Details) | ||
Engelmann, Alexander, Kump, Barbara, Schweiger, Christina. 2019. Conceptualizations and empirical assessment of the dominant logic: A systematic literature review. EURAM 2019, Lissabon, Portugal, 26.06-28.06. | (Details) | ||
Kump, Barbara, Schweiger, Christina. 2019. Dynamic capabilities in small firms: A qualitative study. G-Forum, Wien, Österreich, 26.09.-27.09. | (Details) | ||
Engelmann, Alexander, Kump, Barbara, Schweiger, Christina. 2019. Empirical approaches to capturing the dominant logic: A systematic review and implications for researchers. OLKC - International Conference on Organizational Learning, Knowledge, and Capabilities, Brighton, Großbritannien, 24.04-26.04. | (Details) | ||
Kump, Barbara, Knipfer, Kristin. 2019. The ruminating organization: How collective ruminaiton impairs learning from failure. EURAM 2019, Lissabon, Portugal, 26.06-28.06. | (Details) | ||
2018 | Engelmann, Alexander, Kump, Barbara, Schweiger, Christina. 2018. A creature with many faces: A literature review on the constituents of the dominant logic. 78th Annual Meeting of the Academy of Management (AoM), Chicago, Illinois, Vereinigte Staaten/USA, 10.08-14.08. | (Details) | |
Engelmann, Alexander, Kump, Barbara, Schweiger, Christina. 2018. A vague analogy or a coherent framework? A systematic literature review on the constituents of the dominant logic. EURAM 2018, Reykjavik , Island, 19.06-22.06. | (Details) | ||
Engelmann, Alexander , Kump, Barbara, Schweiger, Christina. 2018. Components of the Dominant Logic: A systematic literature review. International Conference on Organizational Learning, Knowledge, and Capabilities , Liverpool , Großbritannien, 26.04-27.04. | (Details) | ||
Kump, Barbara, Schweiger, Christina. 2018. Exploiting the potential of intuition in interpretative organizational research (EURAM Most Inspiring Conference Paper Award). EURAM 2018, Reykjavik, Island, 19.06-22.06. | (Details) | ||
Kump, Barbara, Schweiger, Christina, Kratochvil, Renate. 2018. How do SMEs enact Dynamic Capabilities for Strategic Renewal? . International Council for Small Business Conference, Taipeh, Taiwan, 26.06-28.06. | (Details) | ||
2017 | Kump, Barbara, Schweiger, Christina. 2017. Capturing the dominant logic of a small firm: An inductive, qualitative method. Symposium ' Power, Politics and Emotions in Organizational Learning and Knowing', OLKC 2017, Valladolid, Spanien, 27.04-28.04. | (Details) | |
Engelmann, Alexander, Kump, Barbara, Schweiger , Christina. 2017. How Organizational Identity affects Dynamic Capabilities: The Case of Vienna’s Oldest Bookshop. EAWOP 2017, Dublin, Irland, 17.05.-20.05. | (Details) | ||
Kump, Barbara, Knipfer , Kristin. 2017. Reflection as a catalyst and rumination as a barrier for organizational learning. 77th Annual Meeting of the Academy of Management, Atlanta, GA, Vereinigte Staaten/USA, 04.08-08.08. | (Details) | ||
2016 | Kump, Barbara. 2016. A socio-cognitive perspective on the role of technology in the formation and change of organizational routines. Invited talk at the workshop „Technology and routines at the individual and organizational level, Bavarian Academy of Sciences and Humanities, München, Deutschland, 27.06-28.06. | (Details) | |
Kump, Barbara and Knipfer, Kristin. 2016. Collective rumination at work: When “talking about the problem” hinders organizational learning and innovation. Conference on Organizational Learning, Knowledge and Capabilities 2016 (OLKC 2016), St. Andrews, Großbritannien, 26.04-28.04. | (Details) | ||
Kump, Barbara and Schweiger, Christina. 2016. Strategic renewal in SMEs: The crucial role of the managers. 11th EIASM Colloquium on Orgnisational Change And Development, Vienna, Österreich, 09.09.-10.09. | (Details) | ||
Kump, Barbara, Keßler, Alexander, Engelmann, Alexander, Schweiger, Christina. 2016. The benefits and applicability of a quantitative dynamic capabilities scale for research and practice. Symposium Strategisches Kompetenzmanagement (SKM):Organisationaler Wandel und Lernen aus kompetenzbasierter Perspektive, Wien, Österreich, 21.09.-23.09. | (Details) | ||
Kump, Barbara and Engelmann, Alexander and Keßler, Alexander and Schweiger, Christina. 2016. Towards a Dynamic Capabilities Scale: Measuring Sensing, Seizing, and Transforming Capacities. 76th Annual Meeting of the Academy of Management, Anaheim/California, Vereinigte Staaten/USA, 05.08.-09.08. | (Details) | ||
2015 | Kump, Barbara and Schweiger, Christina. 2015. Diagnosing an organization’s change logic: A hypno-systemic approach. 17th congress of the European Association of Work and Organizational Psychology: Respectful and effective leadership - managing people and organizations in turbulent times (EAWOP), Oslo, Norwegen, 20.05-23.05. | (Details) | |
Kump, Barbara and Schweiger, Christina. 2015. Dynamic capabilities for disturbing and re-establishing the equilibrium between identity, practice, and knowledge in radical organizational change. 31st colloquium of the European Group of Organizational Studies (EGOS): Organizations and the Examined Life: Reason, Reflexivity and Responsibility, Athens, Griechenland, 20.06-23.06. | (Details) | ||
Engelmann, Alexander and Kump, Barbara and Schweiger, Christina. 2015. Validation of a scale for measuring organizational dynamic capabilities. 17th congress of the European Association of Work and Organizational Psychology: Respectful and effective leadership - managing people and organizations in turbulent times (EAWOP), Oslo, Norwegen, 20.05-23.05. | (Details) | ||
2014 | Kaiser, Alexander. 2014. Bewextra - An Abductive Framework for the Creation of Need Knowledge in Organizations. HICSS-47; Forty-Seventh Annual Hawaii International Conference on System Sciences, Waikoloa, Vereinigte Staaten/USA, 06.01.-10.01. | (Details) | |
Engelmann, Alexander and Kump, Barbara and Schweiger, Christina. 2014. Entwicklung einer multidimensionalen Skala zur Diagnose von Dynamic Capabilities. Strategisches Kompetenzmanagement (SKM) Symposium zu Dynamic Capabilities: Veränderungsfähigkeiten zwischen Routine und Regelbruch, Vienna, Österreich, 10.09-12.09. | (Details) | ||
Christina, Schweiger and Kump, Barbara and Hoormann, Lorena. 2014. How to initiate the evolution of dynamic capabilities? Organizational diagnosis and systemic organizational development in small and medium sized enterprises. 9th EIASM Colloquium on Organisational Change and Development: The future of change management, Essen, Deutschland, 12.09-13.09. | (Details) | ||
2013 | Hanappi-Egger, Edeltraud. 2013. Frauenkarrieren zwischen Mythen, Macht und Mut. Verband der Akademikerinnen Österreichs Tagung: Strategie, Ehrgeiz oder Leidenschaft: Erfolgreiche Frauen erzählen über Beruf und Karriere, Wien, Österreich, 13.06.. Vortrag auf Einladung | (Details) | |
2012 | Hanappi-Egger, Edeltraud. 2012. Distribution OR recognition? A critical reflection on the synthesis of exploitation theory and diversity studies. 8th European Feminist Research Conference, Budapest, Ungarn, 17.05.-20.05.. | (Details) | |
2011 | Hanappi-Egger, Edeltraud. 2011. From Man to Masculinity: Contributing to the traditional ideology of firms. Vienna 2011 Conference on Schumpeter's Heritage - The Evolution of the Theory of Evolution, Wien, Österreich, 27.10.-30.10.. | (Details) | |
Hanappi-Egger, Edeltraud. 2011. Managementmythen aus Gender-Sicht. Vortragsreihe Genderforschung, Fakultät für Psychologie, Universität Wien, Wien, Österreich, 17.10.. | (Details) | ||
Hanappi-Egger, Edeltraud. 2011. The Triple M of Organizations: Man, Management and Myth. Research Seminar Gender Institute, LSE, London, Großbritannien, 28.02.. | (Details) | ||
Kump, Barbara and Lindstaedt, Stefanie and Ley, Tobias. 2011. Evaluating Adaptive Work-integrated Learning Systems: From the Lab to the Field. EC-TEL 2011, Towards Ubiquitous Learning: 6th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2011, Palermo, Italien, 20.09.-23.09. | (Details) | ||
Kump, Barbara and Knipfer, Kristin and Pammer, Viktoria and Schmidt, Andreas and Maier, Ronald and Kunzmann, Christine and Cress, Ulrike. 2011. The Role of Reflection in Maturing Organizational Know-how. 1st European Workshop on Awareness and Reflection in Learning Networks, Palermo, Italien, 21.09. | (Details) | ||
2009 | Sackmann, Sonja A., Eggenhofer-Rehart, Petra. 2009. Kulturentwicklung von "unten" - Erkenntnisse aus einer Langzeitstudie für Bedingungen nachhaltiger Veränderungen. 6. Tagung der Fachgruppe Arbeits- und Organisationspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Wien, Österreich, 09.09.-11.09.2009. | (Details) | |
Pammer, Viktoria and Kump, Barbara and Ghidini, Chiara and Rospocher, Marco and Serafini, Luciano and Lindstaedt, Stefanie. 2009. Revision support for modeling tasks, topics and skills. I-SEMANTICS ’09, 5th International Conference on Semantic Systems , Graz, Österreich, 02.09.-04.09. | (Details) | ||
2008 | Ley, Tobias and Kump, Barbara and Ulbrich, Armin and Scheir, Peter and Lindstaedt, Stefanie. 2008. A Competence-based Approach for Formalizing Learning Goals in Work-integrated Learning. ED-Media, Wien, Österreich, 30.6.-04.07. | (Details) | |
Kump, Barbara. 2008. A Validation Framework for Formal Models in Adaptive Technology-Enhanced Work-Integrated Learning. Adaptive Hypermedia and Adaptive Web-Based Systems, 5th International Conference, AH 2008, Hannover, Deutschland, 29.7.-01.08. | (Details) | ||
Ghidini, Chiara and Rospocher, Marco and Serafini, Luciano and Kump, Barbara and Pammer, Viktoria and Faatz, Andreas and Zinnen, Andreas and Guss, Joanna and Lindstaedt, Stefanie. 2008. Collaborative Knowledge Engineering via Semantic MediaWiki. I-Semantics 2008, Graz, Österreich, 03.09.-05.09. | (Details) | ||
2007 | Sackmann, Sonja A., Eggenhofer-Rehart, Petra, Friesl, Martin. 2007. Sustainable change: Long-term efforts toward developing a learning organization. Academy of Management Meeting, Philadelphia, Vereinigte Staaten/USA, 03.08.-08.08.2007. | (Details) |
Poster presented at an academic conference or symposium
2015 | Lerch, Anja and Kump, Barbara and Schweiger, Christina. 2015. Synergieeffekte zwischen Forschung, Praxis und Lehre an Fachhochschulen: Ein ganzheitliches Konzept. 9. Forschungsforum der Österreichischen Fachhochschulen, Hagenberg, Österreich, 08.04.-09.04. | (Details) | |
2010 | Kump, Barbara and Seifert, Christin and Beham, Guenter and Lindstaedt, Stefanie and Ley, Tobias. 2010. MyExperiences: Visualizing Evidence in an Open Learner Model. UMAP 2010, Big Island, Vereinigte Staaten/USA, 20.06.-24.06. | (Details) |
Media report
2021 | Kump, Barbara. 2021. Issue Selling: Wie Sie Veränderungen mit sozialen Zielen „verkaufen“ können. wissens.blitz (210). | (Details) | |
Kump, Barbara. 2021. Vier Kommunikationsstrategien, die Veränderungen verhindern. wissens.blitz (215). | (Details) | ||
2020 | Kump, Barbara. 2020. Podcast: Wann wir auf unseren Bauch hören sollten. | (Details) | |
Kump, Barbara. 2020. sSWOT: Nachhaltikeit als strategischen Faktor berücksichtigen. | (Details) | ||
Kump, Barbara. 2020. Tue Gutes und sei erfolgreich! Wirtschaftliche Vorteile von Nachhaltigkeit. wissens.blitz (203). | (Details) | ||
2019 | Kump, Barbara. 2019. Beschleunigung: Was Sie in Zeiten rascher Veränderung bedenken sollten. | (Details) | |
Kump, Barbara. 2019. Weise Entscheidungen: Zeigen Sie Verstand, Herz und Rückgrat! wissens.blitz (199). | (Details) | ||
2017 | Kump, Barbara. 2017. Intuition und rationales Denken: Widersprechen oder ergänzen sie sich? wissens.blitz (187). | (Details) | |
Kump, Barbara. 2017. Komplexe Entscheidungssituationen: Intuitiv beurteilen, rational begründen. wissens.blitz (178). | (Details) | ||
Kump, Barbara. 2017. Veränderungen: Die Zukunft als Raum voller Möglichkeiten betrachten. wissens.blitz (182). | (Details) | ||
Kump, Barbara. 2017. Wie fühlt sich Intuition an? Antworten von PraktikerInnen aus dem Personalbereich. wissens.blitz (189). | (Details) | ||
2016 | Kump, Barbara. 2016. Bestätigungsfehler in der Führung oder das Finden „selbst versteckter Ostereier“. wissens.blitz (163). | (Details) | |
Kump, Barbara. 2016. Wie Routinen entstehen – und wie sie verändert werden können. wissens.blitz (169). | (Details) | ||
2015 | Kump, Barbara. 2015. Der Aufbau von Veränderungsfähigkeit: Vergessen Sie die Fachkräfte nicht! wissens.blitz (154). | (Details) | |
Kump, Barbara. 2015. Organisationale Veränderungsfähigkeit: Die Rolle der dominanten Logik. wissens.blitz (151). | (Details) | ||
Kump, Barbara. 2015. Wie kognitive Strukturen von Managern die Veränderungsfähigkeit beeinflussen. wissens.blitz (160). | (Details) | ||
2014 | Kump, Barbara. 2014. Gut gebunden? Unterschiedliche Arten von Commitment zum Unternehmen. wissens.blitz (136). | (Details) | |
Kump, Barbara. 2014. Hurra, wir forschen interdisziplinär! wissens.blitz (128). | (Details) | ||
Kump, Barbara. 2014. Organisationale Paradoxe: Der Umgang mit Widersprüchlichkeiten. wissens.blitz (131). | (Details) | ||
Kump, Barbara. 2014. „Change? Nicht mit uns!“ Widerstände in Veränderungsprozessen. wissens.blitz (142). | (Details) | ||
2013 | Kump, Barbara. 2013. Auf die Kommunikation kommt es an! Innovation durch „Presencing“. wissens.blitz (118). | (Details) | |
Kump, Barbara. 2013. Schluss mit negativ! Positive Psychologie als Trend in der Organisationsforschung. wissens.blitz (103). . | (Details) | ||
2012 | Hanappi-Egger, Edeltraud. 2012. Das ist ein lang kreierter Mythos, Interview von Judith Hecht. | (Details) | |
Kump, Barbara. 2012. Ein Evergreen: Die Idee der ‚lernenden Organisation‘. wissens.blitz (91). | (Details) | ||
Kump, Barbara. 2012. Erfolgsfaktoren für Wissensmanagement in Unternehmen. wissens.blitz (66). | (Details) | ||
Kump, Barbara. 2012. Kompetenzen strategischer Veränderung. wissens.blitz (81). | (Details) | ||
Kump, Barbara. 2012. Komponenten des Wissensmanagements. wissens.blitz (97). . | (Details) | ||
Kump, Barbara. 2012. Motivation aus Sicht der Systemtheorie. wissens.blitz (73). | (Details) | ||
Kump, Barbara. 2012. Warum Unternehmen PsychologInnen brauchen. wissens.blitz (57). | (Details) | ||
2011 | Hanappi-Egger, Edeltraud. 2011. Ewald Judt: Rezension: The Triple M of Organizations: Man, Management and Myth (4.4.2011). | (Details) | |
Kump, Barbara. 2011. Ich kann was, was du nicht kannst: Synergien in interdisziplinären Teams. wissens.blitz (48). | (Details) | ||
Kump, Barbara. 2011. Informelles Lernen am Arbeitsplatz: Eine Einführung. wissens.blitz (8). | (Details) | ||
Kump, Barbara. 2011. Knoten und Kanten im Wissensmanagement. wissens.blitz (31). | (Details) | ||
Kump, Barbara. 2011. Proaktiv statt nur ,Dienst nach Vorschrift‘. wissens.blitz (38). | (Details) | ||
Kump, Barbara. 2011. Vor- und Nachteile von personalisierten Lernsystemen. wissens.blitz (15). | (Details) | ||
Kump, Barbara. 2011. Wer weiß was? „Wissende“ Personen in Unternehmen finden. wissens.blitz (23). | (Details) |
Magazine/newspaper article
2020 | Kump, Barbara. 2020. Wer, wenn nicht wir?! Forschen und Lehren in der Klimakrise. Personal in Hochschule und Wissenschaft entwickeln, 15.03.20 | (Details) | |
2018 | Schweiger, Christina , Kump, Barbara. 2018. Organisationslogik für Veränderungen . Magazin TRAiNiNG 02/2018, 15.02. | (Details) | |
2016 | Scholz, Markus, Kump, Barbara. 2016. Compliance-Management: Ethische Blindheit akzeptieren und überwinden. Compliance Praxis, 06.12. | (Details) | |
Kump, Barbara. 2016. Herausforderungen in organisationalen Veränderungsprozessen. HR Consulting Review, Band 07, 15.09. | (Details) |
Unpublished lecture
2020 | Kump, Barbara. 2020. How to mobilize managers for organizational change toward sustainability? Lectures for Future (online), Vienna, 07.12.20 | (Details) | |
Kump, Barbara. 2020. Organizational change towards environmental sustainability: Why should firms change and how can they do it? Lectures for Future, Vienna (online), 27.04.20 | (Details) | ||
2019 | Scharitzer, Dieter. 2019. Candidate Experience - Keine Chance auf den zweiten „Ersten Eindruck“. ePunkt in Kooperation mit der WU Executive Academy, Linz, 14.11.19 | (Details) | |
2018 | Scharitzer, Dieter. 2018. “Difference that makes a difference”. Chancen und Grenzen bei der Positionierung als Arbeitgebermarke. Employer Branding Day, Wien, 22.06.18 | (Details) | |
2016 | Scharitzer, Dieter. 2016. Retail Attractiveness and Customer Experience. Immobilienwirtschaft, Wien, 01.12.16 | (Details) | |
Kump, Barbara. 2016. Herausforderungen in organisationalen Veränderungen . Ringvorlesung "Personal- und Organisationsberatung", Humboldt-Universität zu Berlin, Berlin, Deutschland, 20.05. | (Details) | ||
2015 | Scharitzer, Dieter. 2015. EMPLOYER BRANDING – messen und managen. 13. Öst. Beratertag der WKÖ, Wien, 26.11.15 | (Details) | |
Kump, Barbara. 2015. Herausforderungen in organisationalen Veränderungen (Impulsvortrag). Surviving the change – Erfolgreich durch Veränderungen führen, Wien , 06.10. | (Details) | ||
Scharitzer, Dieter. 2015. Employer Branding - Arbeitgeberattraktivität messen und managen. HR Innovation Congress 2015, Wien, 28.09.15 | (Details) | ||
Hanappi-Egger, Edeltraud. 2015. Gendermythen im Management. Wirtschaft trifft Umwelt, Wien, Unicredit, 22.04. | (Details) | ||
Kump, Barbara. 2015. ‘„Let‘s change! Diagnose und Förderung der Veränderungsfähigkeit von KMU im globalen Wettbewerb. SIETAR Austria Culture Talk Series, Wien , 15.04. | (Details) | ||
2014 | Stary , Christian and Frank, Anita and Kump, Barbara and Stary, Edith and Bastarz , Fritz. 2014. First Cognitive Playground on Systemic Articulation and Representation of Work. Workshop at the ECCE 2014, European Conference on Cognitive Ergonomics, Wien, 03.09. | (Details) | |
Kump, Barbara and Schweiger, Christina. 2014. Denn Sie wissen nicht, wie Sie es tun? Die Analyse von Veränderungslogiken in Unternehmen. Kremser Wissensmanagement Tage 2014 (WiMa), Krems, 27.04. | (Details) | ||
2013 | Hanappi-Egger, Edeltraud. 2013. Gendermythen - Organisation und Gleichstellungspolitik. Festveranstaltung AMS, Wien, 22.10. | (Details) | |
Kump, Barbara. 2013. SMEs in Change. iKNOW13, Graz, 06.09. | (Details) | ||
Hanappi-Egger, Edeltraud. 2013. panel discussion on gender balance in the post recessionary 'new economy'. The Financial Services Club CEE, Wien, 13.06. | (Details) | ||
Kump, Barbara. 2013. Sortieren geht über Studieren! Externalisierung von implizitem Wissen mit Sortierverfahren und der Repertory Grid Technique. Kremser Wissensmanagement Tage 2013, Krems, 24.04. | (Details) | ||
2012 | Kump, Barbara. 2012. Why should I share – Motives and rewards for knowledge sharing in organizations. Regional Symposium der Austrian Society of Organizational Learning (SOL-Austria), Vienna, Austria, 18.10. | (Details) | |
Hanappi-Egger, Edeltraud. 2012. ENTWEDERundODER: Hubert von Goisern im Gespräch über Weltmusik und Management-Welten, mit Edeltraud Hanappi-Egger und Markus Hinterhäuser. Open Minds, WU Wien, 08.10. | (Details) | ||
Hanappi-Egger, Edeltraud. 2012. Das Tripel M in Organisationen: Männer, Management und Mythen. Ringturm, Wr. Städtische VS, Wien, 13.04. | (Details) | ||
Hanappi-Egger, Edeltraud. 2012. The Triple M of Organizations: Man, Management and Myth. Women's Career Network, Wien, 05.03. | (Details) |
Miscellaneous
2016 | Scholz, Markus and Kump, Barbara. 2016. Review der ONR 192500 - Motive, Barrieren und Empfehlungen zum Zertifizierungsprozess. Eine Studie im Auftrag des Österreichischen Bundesministeriums für Land- und Forstwirtschaft, Umwelt und Wasserwirtschaft. | (Details) | |
2007 | Fordinal, Birgit. 2007 Berufungscoaching im Visionsentwicklungsprozess. Eine Untersuchung der Methode im Kontext einer sinn- und werteorientierten Personal- und Organisationsentwicklung. Master Thesis. | (Details) |
Projects
- 2010
- management myths (Details)
- 2009
- Knowledge-Based Management (2009-2023) (Details)
- 2006
- Staging Space as Room for Maneuver (2006-2009) (Details)
- 2005
- Teamwork revisited - follow-up survey on work groups and teams in banks (2005-2006) (Details)
- 2004
- Analysis of Change in the Nonprofit Sector "The Austrian NPO Panel Survey" (2004-2016) (Details)
- Increasing export quota in small and medium sized enterprises (2004-2005) (Details)