Classification: 5821: Adult education

Publications

Book (monograph)

2017 Nairz-Wirth, Erna, Lessky, Franziska, Fraisl, Melanie. 2017. Evaluierung der modularen Oberstufe am Gymnasium Draschestraße. Ergebnisse einer vergleichenden Fallstudie. Studie im Auftrag der Arbeiterkammer Wien. Wien: Abteilung für Bildungswissenschaft, Wirtschaftsuniversität Wien. open access (Details)

Journal article

2019 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus. 2019. Teacher professionalism in a double field structure. British Journal of Sociology of Education. 1-14. open access (Details)
2018 Downes, Paul, Anderson, Jim, Nairz-Wirth, Erna. 2018. Conclusion: Developing conceptual understandings of transitions and policy implications. European Journal of Education, 53, (4) (Details)
  Downes, Paul, Nairz-Wirth, Erna, Anderson, Jim. 2018. Editorial: Reconceptualising system transitions in education for marginalised and vulnerable groups. European Journal of Education, 53, (4) (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2018. Professioneller Habitus. SchulVerwaltung. Zeitschrift für Schulentwicklung und Schulmanagment, 6, (5), 155-156. (Details)
2017 Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Spiegl, Judith. 2017. Habitus conflicts and experiences of symbolic violence as obstacles for non-traditional students. European Educational Research Journal 16 (1), 12-29. (Details)
2016 Nairz-Wirth, Erna. 2016. Distributed Leadership oder das Ende der einsamen Führungskraft. Journal Fortbildung BMHS-Wien , 10-10. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus. 2016. Teachers' views on the impact of teacher-student relationships on school dropout: a Bourdieusian analysis of misrecognition. Pedagogy, Culture & Society 25 (1), 121-136. (Details)
2010 Vogel, Gerhard, Pladerer, Christian. 2010. Mehrweg hat Zukunft, Neue Lösungsansätze für Österreich: Umweltpolitische Instrumente zur Förderung von ökologisch vorteilhaften Getränkeverpackungen. Müll und Abfall (4): 167-175. (Details)

Chapter in edited volume

2019 Nairz-Wirth, Erna. 2019. Übergang und Bildung. In: Bildungsbenachteiligung. Positionen, Kontexte und Perspektiven, Hrsg. Elisabeth Niederer, Norbert Jäger, 100-114. Innsbuck, Wien, Bozen: Studienverlag. (Details)
2013 Apflauer, Günther, Lesk, Susanne. 2013. Selbstverantwortung: Positionen für handlungsorientiertes Arbeiten im Trainings- und Beratungskontext. In: Tagungsband IOA – Fachtagung 2012. Selbstverantwortung als Prinzip: Positionen zur handlungsorientierten Perspektive, Hrsg. Susanne Lesk / Günther Apflauer, 6-24. Wien: Eigenverlag. (Details)
2011 Lesk, Susanne, Gutmann, Markus. 2011. Intercultural Learning with Outdoor Training and Experiential Learning under the Perspective of Culturally Divergent Concepts of Nature. In: IOA® Tagungsband Fachtagung 2011: Interkulturelles Lernen aus handlungsorientierter Perspektive, Körperkonzepte – Körperwahrnehmung – Körperarbeit, Hrsg. TeilnehmerInnen des Masterlehrgangs Outdoor-Training and Development, 132-145. Wien: Eigenverlag. (Details)
  Lesk, Susanne. 2011. Interkulturelles Lernen aus handlungsorientierter Perspektive. In: IOA® Tagungsband Fachtagung 2011: Interkulturelles Lernen aus handlungsorientierter Perspektive, Körperkonzepte - Körperwahrnehmung - Körperarbeit, Hrsg. TeilnehmerInnen des Masterlehrgangs Outdoor-Training and Development, 8-31. Wien: Eigenverlag. (Details)

Edited book (editorship)

2009 Vogel, Gerhard, Heger, Gerhard, Korwik, Marion, Hrsg. 2009. Value and Recovery: From Waste to Resource, 9th International Conference on Waste Management, Vienna 16 – 18 November 2009, 268 pages. Wien: -. (Details)
  Vogel, Gerhard, Hrsg. 2009. Wert und Verwertung: Vom Abfall zum Rohstoff, 9. Internationaler Abfallwirtschaftskongress, Wien 16. – 18. November 2009, 268 S. Wien: -. (Details)

Contribution to conference proceedings

2011 Vogel, Gerhard. 2011. Abfallvermeidung Wunsch und Wirklichkeit/Waste Minimisation: Desire & Reality. In V. Deutsch Türkische Abfalltage: Handlungsstrategien und Technologien für eine nachhaltige Kreislaufwirtschaft falltage Handlungsstrategien und Technologien für eine nachhaltige Kreislaufwirtschaft, Hrsg. Kranert, M., Erdin, E. u.a. 327-359. Stuttgart: Oldenbourg. (Details)
2009 Vogel, Gerhard. 2009. Preventing Waste at Source through Sustainable Consumption, Prerequisite: retail trade enhances product range with sustainable products. In ECODESIGN FOR THE PLANET,Solutions for a clean environment and a new economy, Research into integrated waste management through new intervention hierarchies, ecodesign and validation procedures, Hrsg. Morselli, 1-8. Rimini: (Details)
  Vogel, Gerhard. 2009. Zur Rolle der Technologie in einer nachhaltigen Entwicklung. In SYMPOSIUM EVOLUTION – WARE – ÖKONOMIE, Hrsg. ÖGWT, 1-3. Wien: -. (Details)

Paper presented at an academic conference or symposium

2018 Drapeau, Etienne, Lesk, Susanne, van Lent, Jeroen. 2018. At home and abroad: Internationalisation through buddy programmes. 30th Annual EAIE (European Association for International Education) Conference, Genf, Schweiz, 11.09.-14.09. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, OShea, Sarah, Reay, Diane, Carrasco, Silvia. 2018. Capability and Habitus: Critical perspectives on widening participation, social mobility and student persistence within global higher education settings. Symposium at the European Conference on Educational Research (ECER), Bolzano, Italien, 03.09.-07.09. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna, Feldmann, Klaus, Gitschthaler, Marie. 2018. Qualitative Relational Analysis of Early School Leaving. European Conference on Educational Research (ECER), Bolzano, Italien, 03.09.-07.09. (Details)
2017 Nairz-Wirth, Erna. 2017. Dropout of Non-traditional students - a matter of failed transition? Transitions, career learning and career management skills, Stockholm, Schweden, 19.10.-20.10. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2017. Habitus conflicts and experiences of symbolic violence as obstacles for non-traditional students. 5. Jahrestagung 2017. AQ Austria, Wien, Österreich, 27.09.2017. Invited Talk (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2017. Inclusive Systems in Education. Launch of report on inclusive education systems published by the European Union, Dublin, Irland, 21.09. Invited Talk (Details)
2011 Lesk, Susanne. 2011. Intercultural Learning and Outdoor Education: The Role of Body Concepts and Perceptions in Intercultural Settings. The 5th International Outdoor Education Research Conference (IOERC) 2011, Knebel - Fuglsoecentret, Dänemark, 04.07.-08.07. (Details)
  Lesk, Susanne. 2011. Interkulturelles Lernen aus handlungsorientierter Perspektive. IOA-Fachtagung 2011: Interkulturelles Lernen aus handlungsorientierter Perspektive. Körperkonzepte - Körperwahrnehmung - Körperarbeit, Wien, Österreich, 26.02. (Details)
  Vogel, Gerhard. 2011. Abfallvermeidung / Wunsch und Wirklichkeit, Waste Minimisation: Desire & Reality. V. Deutsch - Türkische Abfalltage Handlungsstrategien und Technologien für eine nachhaltige Kreislaufwirtschaft, Stuttgart, Deutschland, 27.09.-30.10. Invited Talk (Details)
2010 Lesk, Susanne, Gutmann, Markus. 2010. Intercultural Learning with Outdoor Training and Experiential Learning under the Perspective of Culturally Divergent Concepts of Nature. EOE Conference 2010. Encountering, Experiencing and Exploring Nature in Education, Rateče-Planica, Slowenien, 22.09.-25.09. (Details)
2009 Vogel, Gerhard. 2009. Stärken und Schwächen von Mehrwegsystemen in anderen Staaten, ppt 74 Seiten. Tagung Mehrweg hat Zukunft! Lösungsszenarien für Österreich im internationalen Vergleich, Wien, Österreich, 16.06.. (Details)

Research report, expert opinion

2018 Lesk, Susanne, Montaldo, Marie. 2018. A handbook of buddy programmes’ practices in Europe. Quantitative and qualitative methodologies, Final Report. Wien:Universität Wien. (Details)
2013 Vogel, Gerhard. 2013. Abfallwirtschaft in Europäischen Städten. Wien:Institut für Technologie und nachhaltiges Produktmanagement. open access (Details)

Unpublished lecture

2018 Nairz-Wirth, Erna. 2018. Welche Bildung braucht die Demokratie? . Welche Bildung braucht die Demokratie? 100 Jahre Republik Österreich, Bildungszentrum der AK Wien, 16.11.18 (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2018. Kapital und Orientierung. 10. Wiener Berufsorientierungsmesse, Bildungszentrum der AK Wien, 12.04.18 (Details)
2017 Pachlinger, Ilse. 2017. 'Integrating feedback techniques and peer coaching methods in AMT-trainings' and 'Creating tailor made seminars' Beratungsworkshop L.N. Gumilyov Eurasian National University, Astana, Kasachstan, 12.09. (Details)
  Pachlinger, Ilse. 2017. How to make teaching fluently. 'Small' methods and orchestration techniques. Beratungsworkshop, Karaganda Economic University, Karaganda, Kasachstan, 29.06. (Details)
  Pachlinger, Ilse. 2017. Selling AMT courses. From your competence to your seminar. Beratungsworkshop, Fergana State University, Fergana, Usbekistan, 26.04. (Details)
  Pachlinger, Ilse. 2017. Designing courses for Advanced Management Trainers. Beratungsworkshop, International University of Kyrgyzstan, Bishkek, Kyrgystan, 07.02. (Details)
2016 Nairz-Wirth, Erna. 2016. Übergänge im Bildungssystem. Internationales Alfred Dallinger Symposium, Schule ist keine Insel - Bildungseinrichtungen im sozialen und regionalen Umfeld, AK Bildungszentrum Wien, 17.11. (Details)
  Nairz-Wirth, Erna. 2016. Visionen nachhaltiger Bildung. Enquete Bildung und Arbeitswelt, Symbiose statt Todesspirale, Wien, 09.11. (Details)
  Pachlinger, Ilse. 2016. How to identify key questions of a topic The “WHATFOR” as a basis of teaching business administration. Beratungsworkshop, Karaganda, Kasachstan, 30.06. (Details)
  Pachlinger, Ilse. 2016. Basic reflections on the design of a seminar (previous knowledge, learning goals, selection of content). Beratungsworkshop, Westminster University Tashkent, Tashkent, Usbekistan, 06.05. (Details)
2009 Vogel, Gerhard. 2009. Einweg - versus Mehrwegverpackungen,. ORF Interview, Wien, 30.11. (Details)

Projects

2012
Professionalisation for dropout prevention and intervention. A qualitative study of habitus-field constellations in the education system (2012-2015) (Details)
2008
The Application of E-Learning Systems to Encourage Equal Opportunities between Women and Men on the Labour Market (Details)
Learning Foreign Languages by the Use of Modern Technologies (Details)
1997
Development of the quality, innovation and environmental management systems, Project ADAPT (1997-1999) (Details)